دانلود کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری

دانلود رایگان کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری

دانلود کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری

کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری دکتر فرهاد شاه ویسی

جزوه درس سیستم های اطلاعاتی حسابداری
فرمت این فایل پی دی اف
تهیه /تالیف دکتر فرهاد شاه ویسی
کیفیت- صفحات تایپ شده-۱۴۵ صحفه
تدریس شده در: دانشگاه رازی کرمانشاه

امروز به درخواست کاربران سایت آی آر حسابداران در بخش کتاب ها و جزوات حسابداری برای شما کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری را آماده دانلود کردیم . تهیه کننده و مولف این کتاب دکتر فرهاد شاه ویسی می باشد برای مشاهده توضیحات بیشتر و دانلود کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری در ادامه مطلب با ما همراه باشید .

تاریخچه سیستم های اطلاعاتی حسابداری :

تاریخ پیدایش سیستم های حسابداری بی ارتباط با تاریخ تکوین حسابداری نیست چرا که هرکجا در مورد روش ارایه اطلاعات مالی و نحوه تهیه گزارشات صحبت شود، گوینده جهت انتقال نظریات خود ناچار از استفاده از مثال ها و ناگزیر از استناد به روش هایی است که مجموعه این روش ها و سلیقه ها در حقیقت نشان دهنده سیستم خاصی از حسابداری در صنعت یا بخش اقتصادی مورد نظر است.حتی اساتید صاحب نظر حسابداری نیز در کتاب های خود (به خصوص در کتب حسابداری مدیریت و شعبات آن مانند حسابداری صنعتی) سیستم های خاصی از حسابداری را به عنوان دانش یا فن حسابداری مطرح کرده و ناخودآگاه از روش یا سلیقه خاصی به عنوان اصل و اساس یاد کرده و از آن دفاع نموده اند. حسابداری را در اصل یک سیستم اطلاعاتی می دانند و اما قدمت حسابداری و یا بهتر بگوییم سیستم حسابداری به زمانی مربوط می شود که انسان اولیه با شمارش آشناشد .آثار تاریخی به دست آمده از تمدن های باستانی نشان می دهد که در حکومت های نخستین و حتی قبایل و اقوام اولیه نیز برای ثبت اطلاعات مربوط به مبادلات تجاری و گرفتن مالیات و طرح و پرداخت مخارج حکومتی، روش هایی ابداع شده که اگر شباهتی با حسابداری امروز ندارد ولی نشان از قدمت و سابقه تاریخی این رشته از دانش اجتماعی بشر دارد.

 

سیستم های حسابداری در ایران پس از ظهور اسلام تا دوران قاجاریه

در پی پذیرفتن اسلام روابط و مناسبات اقتصادی همانند دیگر شیون اجتماعی تحت تاثیر تعالیم مقدس اسلام دگرگونی بنیانی یافت ولی این دگرگونی عمدتاً در روابط فردی و ارتباطات تجاری شخصی خودنمایی کرد و در دیوان سالاری حکومت های ایرانی که به جز یکی دو سلسله (صفویان و افشاریان) می توان آنها را حکومت های کوچک محلی نامید نمود مشخصی از قوانین اسلامی دیده نمی شود. شاید دلیل این موضوع عدم اعتقاد حکومت های نخستین اسلامی مانند امویان و عباسیان به اجتهاد در بنیانگذاری روش های مالی و اداری بر اساس تعالیم قرآن کریم و دستورات پیامبران عظیم الشان آن بوده است. به هر تقدیر اطلاعاتی که از دوران اولیه حکومت های اسلامی مضبوط است نشان می دهد برادران برمکی (یحیی و جعفر برمکی) سیستم مالی دقیقی در دربار هارون الرشید ایجاد کرده بودند که در قالب یک دیوان محاسبات عملیات مربوط به ثبت و ضبط عایدات مخارج حکومت وی را انجام می داده است ….

 

فهرست مطالب کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری :

  • فصل اول – تاریخچه سیتم های حسابداری درایران
  • فصل دوم – مبانی نظری سیستم های اطلاعاتی حسابداری
  • فصل سوم – طراحی سیستم های اطلاعاتی و روش های مستندسازی
  • فصل چهارم – تجارت الکترونیکی
  • فصل پنجم – کنترل درسیستم های اطلاعاتی رایانه ای
  • فصل ششم – حسابرسی سیستم های اطلاعاتی رایانه ای
  • فصل هفتم – چرخه پردازش معاملات و فعالیت هادر سیستم اطلاعاتی حسابداری
  • فصل هشتم – سیستم گزارشگری دفترکل

 

تعریف سیستم حسابداری در کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری :

سیستم حسابداری ، عبارتست از مجموعه ای از اجزا به هم پیوسته در داخل یک موسسه که آثار مالی رویدادهای آن موسسه را به گزارشها و صورتهای مالی تبدیل میکند. سیستم حسابداری مانند هر سیستم دیگری از اجزا به هم پیوسته تشکیل شده ، جهت نیل به یک یا چند هدف به فعالیت خود ادامه می دهد ، مبدل است یعنی رویدادهای مالی را به صورتها وگزارشهای مالی قابل استفاده برای گروههای مختلف استفاده کننده از اطلاعات مالی تبدیل می کند و با تهیه تراز آزمایشی ، اطلاعات بازخور جهت کنترل سیستم حسابداری ارائه می نماید .یک سیستم حسابداری ، به عنوان یک سیستم جزء از سیستم کل موسسه بوده و تمام سیستمها تحت تاثیر متقابل عوامل محیطی از قبیل عوامل اقتصادی ، اجتماعی و … قرار دارد . درمورد تاثیر عوامل محیطی بر سیستم حسابداری می توان از مطرح شدن حسابداری تورمی بعد از  ۲۲۰۷به این سو و یا از تغییرات در قوانین مالیاتی ، تجاری و بانکی و تاثیر آن در داده ها و پردازش آنها و تهیه صورتها و گزارشهای مالی بر اساس این تغییرات یاد کرد . سیستم حسابداری نیزمانندهرسیستم دیگری از سه بخش اصلی ورودی ( in put )پردازش (processing)و خروجی (out put)تشکیل شده است

توجه:کاربران گرامی لطفا ادرس سایت را به دوستانتان معرفی کنید…

» حجم فایل : ۸ مگابایت
» منبع و رمز : www.irhesabdaran.ir
» توضیحات :
فرمت این فایل pdf می باشد.
برای مشاهده واجرای فایل از نرم افزارAdobe PDF Reader l استفاده کنید
برای راحتی شما فایل ها رمز گذاری نشده است
» کپی رایت مطلب :
هرگونه کپی برداری از این مطلب غیر مجاز و حرام می باشد.
جهت ارتباط با مدیر سایت از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید
مشکلات مطلب را در قسمت نظرات بیان کنید.

یک دیدگاه

  1. مهدی انصاری گفت:

    سلام خسته نباشید تشکر ویژه ازسایت خوبتون و مطالب ارزنده تون واقعا عالیه از اینکه مطالب رایگان هست خدا خیرتون بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا