مقاله اخلاق حرفه ای در حسابداری

اخلاق حرفه ای در حسابداری

اخلاق حرفه ای در حسابداری

اخلاق حسابداری یا اخلاق حرفه ای در حسابداری در درجه اول یک زمینه ای از اخلاق کاربردی، مطالعه ارزش های اخلاقی و قضاوت می باشد که در حسابداری و حسابرسی اعمال می شود. این یک نمونه از اخلاق حرفه ای است. اخلاق حسابداری برای اولین بار توسط لوکا پاچیولی(Luca Pacioli ) معرفی شد، و بعد از آن توسط گروه های دولتی، سازمان های حرفه ای و شرکت های مستقل گسترش یافته است. اخلاق در دوره های حسابداری در موسسات آموزش عالی و همچنین توسط شرکت های حسابداری آموزش و حسابرسان تدریس می شود.

با توجه به طیف وسیعی از خدمات حسابداری و فروپاشی و ورشکستگی اخیر شرکت های بزرگ، توجه به استانداردهای اخلاقی در حرفه حسابداری پذیرفته شده است. این فروپاشی و ورشکستگی در نتیجه بی توجهی گسترده به شهرت حرفه حسابداری بوده است. برای مبارزه با انتقاد و جلوگیری از کلاهبرداری در حسابرسی ها، سازمان های حسابداری مختلف و دولت ها مقررات و راه حل هایی را برای بهبود اخلاق در حرفه حسابداری وضع کرده اند.

اهمیت اخلاق حرفه ای در حسابداری

ماهیت کار انجام شده توسط حسابداران و حسابرسان نیاز به سطح بالایی از اخلاق دارد. سهامداران، سهامداران بالقوه، و دیگر کاربران از اطلاعات صورتهای مالی  برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد سرمایه گذاری استفاده کنند. شناخت اخلاق می تواند حسابداران و حسابرسان را برای غلبه بر معضلات اخلاقی کمک کند، همچنین به آنها برای انتخاب صحیح کمک می کند، اگر چه ممکن است به نفع  شرکت نباشد، اما برای سرمایه گذاران و ذینفعانی که از این اطلاعات استفاده می کنند، مفید است.
اکثر کشورها قانون متفاوتی در اجرای قوانین حسابداری دارند. در آلمان، قانون حسابداری که توسط “قانون مالیات” اداره کشور خود، در سوئد، توسط “قانون حسابداری” و در انگلستان، توسط “قانون شرکت” می باشد. علاوه بر این، بعضی کشورها سازمانی برای تنظیم قوانین حسابداری دارند. به عنوان مثال، در سوئد (Bokföringsnämden (BFN ، اسپانیا موسسه  ICAC، و ایالات متحده هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB)

تاریخچه اخلاق حرفه ای در حسابداری
لوکا پاچیولی، “پدر حسابداری”،در اولین کتاب خود به نام Summa de arithmetica, geometria, proportioni proportionalita که در سال ۱۴۹۴ منتشر شد از اخلاق حسابداری نوشته است. استانداردهای اخلاقی از آن زمان تا کنون از طریق گروه های دولتی، سازمان های حرفه ای و شرکت های مستقل توسعه یافته است. نتیجه کار این گروه های مختلف حسابداری منجر به ایجاد کدهایی در زمینه اخلاق شده است. حسابداران باید این منشور اخلاقی که توسط تشکل حرفه ای که در آن عضو هستند رعایت کنند.

آموزش اخلاق حرفه ای در حسابداری:
دانشگاه ها در دهه ۱۹۸۰ شروع به تدریس اخلاق کسب و کار نمودند. دروس مربوط به این موضوع به طور چشم گیری در چند دهه اخیر رشد نموده اند. تدریس اخلاق به حسابداران می تواند شامل نقش بازی کردن، سخنرانی ها، مطالعات موردی، سخنرانی های مهمان، و همچنین دیگر رسانه ها باشد. مطالعات اخیر نشان می دهند که تمامی کتاب های درسی حسابداری به طریقی به اخلاق دسترسی دارند. در سال ۱۹۹۳، اولین مرکز ایالات متحده که بر مطالعه اخلاق در حرفه حسابداری تمرکز داشت در دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهامتون افتتاح شد.با آغاز در سال ۱۹۹۹، چندین ایالت در آمریکا قبل از برگزاری آزمون CPA نیاز به کلاس های اخلاق داشتند.

 
 

هفت هدف آموزش اخلاق حرفه ای در حسابداری :

۱- ربط دادن آموزش حسابداری به مسائل اخلاقی
۲- به رسمیت شناختن مسائل در حسابداری که دارای مفاهیم اخلاقی هستند
۳- توسعه دادن حس تعهد اخلاقی یا مسئولیت پذیری
۴- توسعه توانایی های موردنیاز برای مقابله با درگیری های اخلاقی یا مشکلات
۵- یاد بگیرید با عدم قطعیت حرفه حسابداری مقابله کنید
۶- صحنه را برای تغییر در رفتار اخلاقی تنظیم کنید
۷- تقدیر کنید و درک کنید تاریخ و ترکیب تمامی جوانب اخلاق حسابداری و ارتباط آن ها را با حوزه عمومی اخلاق- استفان ای. لوئب

در سال ۱۹۸۸، استفان ای.لوئب پیشنهاد نمود که آموزش اخلاق حسابداری باید دارای هفت هدف باشد (اقتباس از لیستی توسط دانیل کالاهان ).برای اجرای این اهداف، او اشاره نمود که اخلاق حسابداری در سرتاسر برنامه درسی حسابداری یا در یک کلاس مربوط به موضوع قابل تدریس می باشد.تدریس آن در سرتاسر برنامه درسی تمامی معلمان حسابداری را مجبور می سازد که در خصوص موضوع آگاهی داشته باشند (موضوعی که ممکن است نیاز به آموزش داشته باشد).یک درس دارای مسائلی می باشد از قبیل اینکه درس کجا در آموزش دانش آموز جای دارد (به عنوان مثال، قبل از کلاس های حسابداری مقدماتی یا نزدیک به زمان اخذ دیپلم دانش آموز)،آیا منابع کافی جهت پوشش دادن به کلاس ترم وجود دارد ، و آیا اکثر دانشگاه ها برای برنامه درسی چهار ساله برای یک کلاس مربوط به موضوع دارای اتاق هستند.

در خصوص اینکه آیا اخلاق باید در محیط دانشگاه تدریس بشود یا خیر بحث وجود دارد. حامیان اخلاق حرفه ای اشاره دارند که مسائل اخلاقی برای حرفه مهم هستند، و باید به حسابداران جهت ورود به حوزه کاری تدریس بشوند. علاوه بر این، آموزش منجر به تقویت ارزش های اخلاقی دانشجویان می شود و باعث می شود که دیگران تصمیمات غیر اخلاقی نگیرند.منتقدان استدلال می کنند که فرد یک فرد اخلاقی است یا خیر، و اینکه تدریس درس اخلاق هیچ گونه هدفی در بر ندارد.با وجود مخالفت، آموزش اخلاق حسابداری توسط دانشگاه ها و کنفرانس ها، توسط موسسات حرفه ای و شرکت های حسابداری ترغیب شده است.کمیسیون تغییر آموزش حسابداری (AECC) از دانش آموزان می خواهد تا “مسائل اخلاقی حرفه را دانسته و درک بکنند و بتوانند قضاوت های ارزشمندی داشته باشند.”

فیلیپ جی.کوتل( Phillip G.Cottel) استدلال نمود که به منظور حفظ اصول اخلاقی قوی، یک حسابدار “باید دارای حس قوی از ارزش ها باشد، توانایی جهت منعکس نمودن موقعیتی داشته باشد جهت تعیین نمودن مفاهیم اخلاقی، و در قبال رفاه دیگران تعهد داشته باشد.” ایریس استوارت(Iris Stuart )یک مدل اخلاقی را پیشنهاد می نماید که متشکل از چهار مرحله است: حسابدار باید متوجه بشود که معضل اخلاقی در حال رخ دادن است؛ احزابی را شناسایی نماید که به نتیجه معضل علاقه مند هستند؛ راهکارها را تعیین نماید و تاثیر آن را بر هر راهکار در حزب مورد علاقه ارزیابی نماید؛ و سپس بهترین راهکار را انتخاب نماید.

رسوایی های حسابداری :

اخلاق حسابداری برای کنترل دشوار به نظر می رسد در حالی که حسابداران و حسابرسان باید منافع عموم مردم را در نظر بگیرند (که به اطلاعات جمع آوری شده در حسابرسی بستگی دارد) در حالی که مطمئن هستند توسط شرکتی که حسابرسی آن را انجام می دهند مشغول به کار باقی مانده اند. باید در نظر بگیرند که چگونه به بهترین نحو استانداردهای حسابداری را به کار ببرند حتی زمانی که با مسائلی روبرو شده اند که می تواند باعث بشود یک شرکت شکست قابل توجهی را متحمل بشود یا حتی منحل گردد.با توجه به رسوایی های متعدد حسابداری ، منتقدان حسابدار اعلام کرده اند که زمانی که مشتری می پرسد “دو بعلاوه دو چند می شود؟” حسابدار به احتمال زیاد پاسخ می دهد “دوست دارید چند بشود؟”.این روند تفکر به همراه دیگر انتقادهای مسائل حرفه با تضاد منافع، منجر به ایجاد استانداردهای مختلف حرفه ای شده است در حالی که در محیط کاری تاکید بر اخلاق می باشد.

نقش حسابداران برای جامعه مهم می باشد.حسابداران به عنوان خبرنگاران مالی و واسطه گران در بازارهای سرمایه می باشند و تعهد اولیه خود را مدیون منافع عموم مردم هستند.اطلاعاتی که آن ها ارائه می نمایند در کمک به مدیران، سرمایه گذاران و دیگران در تصمیم گیری های مهم اقتصادی حیاتی می باشد. بر این اساس، ناشایستگی های اخلاقی توسط حسابداران می تواند برای جامعه مضر باشد، در نتیجه در مردم بی اعتمادی و در عملیات بازار سرمایه اختلال ایجاد می نماید.

هر مجموعه از حساب های منتشر شده مبتنی بر کتاب هایی می باشد که به آرامی پخته شده اند یا به طور کامل سرخ شده اند.ارقامی که دو بار در سال تغذیه می شوند به منظور حمایت از مجرم تغییر می کنند.این بزرگ ترین ترفند حریف می باشد از زمان اسب تروجان. … در حقیقت این حقه به طور کامل جالب به نظر می رسد.کاملا مشروع است. حسابداری خلاق است.

از دهه ۱۹۸۰ تا کنون رسوایی های متعدد حسابداری وجود داشته اند که به صورت گسترده توسط رسانه ها گزارش شده اند و اتهامات تقلب، درخواست های حمایت از ورشکستگی، و بسته شدن شرکت ها و شرکت های حسابداری را به وجود آورده اند.رسوایی ها نتیجه حسابداری خلاق، تحلیل مالی گمراه کننده، و همچنین رشوه خواری بودند.شرکت های متعدد مسائلی در رابطه با کلاه برداری در حسابرسی داشته اند، از جمله Nugan Hand Bank، Phar-Mor، WorldCom، و AIG.یکی از گسترده ترین نقص های اخلاق حسابداری دربرگیرنده Enron بود، یک شرکت چند ملیتی، که برای چندین سال یک دیدگاه درست یا عادلانه در خصوص صورت های مالی خود نشان نداده بود.حسابرس آن ها آرتور اندرسون(Arthur Andersen )، یک شرکت حسابداری یکی از “پنج بزرگ” را مدنظر قرار داد، به اعتبار حساب ها با وجود عدم دقت های موجود در صورت های مالی پایان داد.زمانی که فعالیت های غیر اخلاقی گزارش داده شدند، نه تنها انرون(Enron) منحل گردید بلکه آرتور اندرسون نیز کسب و کار را ترک نمود.سهامداران نرون ۲۵ میلیارد دلار را که حاصل ورشکستگی شرکت بود از دست دادند.اگرچه تنها بخشی از کارمندان آرتور اندرسون در رسوایی دخالت داشتند، بسته شدن شرکت منجر به از دست دادن ۸۵۰۰۰ شغل شد.

علل حسابداری متقلب برگرفته از مسائل متعدد می باشد.این مشکلات معمولا در نهایت به روشنایی منتهی می شوند و می توانند نه تنها شرکت بلکه همچنین حسابرسان را به دلیل کشف نکردن یا آشکار نکردن اظهار غلط نابود کنند.مطالعات متعددی پیشنهاد نموده اند که فرهنگ سازمانی شرکت و همچنین ارزش هایی که شرکت بر آن تاکید دارد ممکن است به صورت منفی رفتار حسابدار را تغییر بدهند.این محیط می تواند منجر به تخریب ارزش های اخلاقی بشود که از دانشگاه ها آموخته شده اند.

تا سال ۱۹۷۷، قوانین اخلاقی مانع شده اند که حسابداری و شرکت های حسابرسی به مشتریان تبلیغ بشوند.زمانی که قوانین برداشته شدند، هزینه های صرف شده در خصوص تبلیغات توسط بزرگ ترین شرکت های CPA از ۴ میلیون دلار در دهه ۱۹۸۰ به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در دهه ۲۰۰۰ رسید.منتقدان ادعا دارند که، با اجازه تبلیغ به شرکت ها، سمت کسب و کار از سمت حرفه ها پا را فراتر نهاده است، که همین امر منجر به تضاد منافع شده است.این تمرکز منجر به وقوع تقلب شد، و باعث شد شرکت ها، طبق آرتور بومن(Arthur Bowman )، “… خدماتی را ارائه بدهند که باعث می شود نسبت به حسابرسان بیشتر مشاوران کسب و کار باشند.”در حالی که شرکت های حسابداری کمتر به حسابرسی با دستمزد پائین علاقه مند هستند با توجه به تمرکز بیشتر بر خدمات کسب درآمد بالاتر از قبیل مشاوره، مشکلات به وجود آمدند.این بی توجهی برای عدم وجود زمان صرف شده در حسابرسی منجر به عدم توجه به حسابداری خلاق و متقلب شد.

مقاله ۲۰۰۷ در مجله مدیریتی حسابرسی نه عامل مهم را تعیین نمود که در شکست های اخلاقی به حسابداران کمک نمودند براساس نظرسنجی از ۶۶ عضو انجمن بین المللی حسابداران.عوامل عبارتند از (به ترتیب مهم ترین): ” منافع شخصی، عدم حفظ بی طرفی و استقلال، قضاوت حرفه ای نامناسب، عدم حساسیت اخلاقی، رهبری نامناسب و فرهنگ بیمار، عدم مقاومت در برابر تهدیدات حمایتی، عدم صلاحیت، عدم حمایت سازمانی و همکار، و عدم پشتیبانی حرفه ای.”عامل اصلی، منافع شخصی، انگیزه حسابدار است تا به نفع خود عمل کند یا زمانی که با تضاد منافع روبرو می شود.به عنوان مثال، اگر حسابرس مسئله ای با یک حساب داشته باشد حسابرسی می نماید، اما مشوق های مالی برای نادیده گرفتن این مسائل دریافت می نماید، حسابرس ممکن است به صورت غیر اخلاقی عمل نماید.

اصول در برابر قوانین

“زمانی که مردم نیاز به یک پزشک، یک وکیل، یا یک حسابدار معتبر دارند، به دنبال فردی هستند که بتوانند برای انجام کار خوب به او اعتماد کنند- نه به خاطر خود او بلکه به خاطر خودشان.باید به او اعتماد کنند، زیرا نمی توانند کیفیت محصول او را ارزیابی نمایند.جهت اعتماد نمودن به او باید معتقد باشند که او صالح است، و اینکه انگیزه اصلی او کمک کردن به آن ها می باشد.”

استانداردهای بین المللی گزارش مالی (IFRS) معیارها و تفاسیری هستند که توسط هیئت استاندارد بین المللی حسابداری، که مبتنی بر اصل می باشد توسعه یافته اند.IFRS توسط بیش از ۱۱۵ کشور از جمله اتحادیه اروپا، استرالیا، و هنگ کونگ مورد استفاده قرار گرفتند.ایالات متحده در کل اصول حسابداری را پذیرفت (GAAP)، چارچوب استاندارد از دستورالعمل ها برای حسابداری مالی، تا حد زیادی مبتنی بر قانون می باشد.منتقدان اعلام نموده اند که GAAP مبتنی بر قانون تا حدی مسئول تعداد رسوایی هایی می باشد که ایالات متحده متحمل شده است.روش مبتنی بر اصول نسبت به روش مبتنی بر قانون نیاز به قضاوت حرفه ای تر دارد.

در بسیاری از کشورها سهامداران بسیاری وجود دارند از قبیل ایالات متحده که نگرانی های متعددی در خصوص کاربرد حسابداری مبتنی بر قانون را گزارش می دهد.براساس مطالعات اخیر، بسیاری  معتقد هستند که روش مبتنی بر اصول در گزارش مالی نه تنها بهبود می بخشند بلکه یک حسابرس را حمایت می نمایند جهت رویارویی با فشار مشتری.در نتیجه، گزارشات مالی با انصاف و شفافیت قابل بررسی می باشند.زمانی که ایالات متحده استانداردهای بین المللی حسابداری را تغییر داد، آن ها تشکیل می شوند به طوری که همین موضوع تغییر به وجود می آورد.با این حال، در حالی که رئیس جدید SEC سیستم را تحویل می گیرد، انتقال یک بررسی قوی تر را به بار می آورد در خصوص جوانب مثبت و منفی حسابداری مبتنی بر قانون.در حالی که حرکت به سمت استانداردهای بین المللی پیشرفت می نماید، مقدار کمی از تحقیقات وجود دارند که تاثیر معیارهای مبتنی بر اصل را در فرآیند تصمیم گیری حسابرس بررسی می کنند.با توجه به ۱۱۴ کارشناس حسابرس، اکثر آن ها تمایل دارند که به مشتریان اجازه بدهند درآمد خالص خود را که مبتنی بر معیارهای مبتنی بر قانون می باشد مدیریت نمایند.این نتایج بینشی را در خصوص SEC، IASB و FASB ارائه می کنند جهت سنجیدن استدلالات در خصوص بحث مربوط به حسابداری مبتنی بر اصول در مقابل حسابداری مبتنی بر قانون.

IFRS مبتنی بر قابل فهم بودن، ارتباط، مادیت، قابلیت اطمینان، و مقایسه می باشد.از آنجایی که IFRS در تمامی کشورها به تصویب نرسیده است، این شیوه ها معیارهای بین المللی را در حوزه جهانی قابل دوام نمی سازد.به خصوص، ایالات متحده هنوز مطابقت نیافته است و هنوز از GAAP استفاده می کند که باعث می شود مقایسه اصول و قوانین دشوار گردد.در آگوست سال ۲۰۰۸، کمیسیون ارز و اوراق (SEC) پیشنهاد نمود که ایالات متحده از GAAP به IFRS تغییر کرده است، که در سال ۲۰۱۴ آغاز می گردد.

واکنش هایی در خصوص رسوایی ها

از آنجایی که اکثر رسوایی های حسابداری، اصلاحات جدید، مقررات، و فراخوانی برای آموزش عالی معرفی شده اند تا با خطرات ناشی از رفتار غیر اخلاقی مبارزه کنند.با آموزش اخلاق به حسابداران قبل از ورود به نیروی کاری، از جمله از طریق آموزش عالی یا آموزش های اولیه در شرکت ها، اعتقاد بر این است که این کار به بهبود اعتبار حرفه حسابداری کمک خواهد نمود.شرکت ها و سازمان های حسابداری همکاری خود را با مدرسین توسعه داده اند با ارائه مواد آموزشی جهت کمک به مدرسین در آموزش دانش آموزان.

مقررات جدید در پاسخ به رسوایی ها شامل قانون اصلاحات اقتصادی قانون برنامه اصلاحات ۲۰۰۴ در استرالیا و همچنین قانون Sarbanes-Oxley 2002 می باشد، که توسط ایالات متحده توسعه یافت.Sarbanes-Oxley محدود می نماید سطح کاری را که توسط شرکت های حسابداری انجام می شود.علاوه بر این، قانون محدودیت را در خصوص هزینه اعمال می نماید که یک شرکت می تواند از یک مشتری به عنوان درصدی از کل هزینه های آن ها را دریافت نماید.این موضوع تضمین می کند که شرکت ها به طور کامل متکی به یک شرکت برای درآمد نیستند، به این امید که نیازی نیست جهت ثابت نگه داشتن درآمد به صورت غیراخلاقی عمل کنند.قانون همچنین از خبرچین ها حمایت می کند و نیاز به مدیریت ارشد در شرکت های دولتی دارد جهت ثبت نمودن دقت سوابق حسابداری شرکت.در سال ۲۰۰۲، پنج نفر از هیئت نظارت عمومی (POB)، که اخلاق را در حرفه حسابداری بررسی نمودند، استعفاء دادند پس از اینکه منتقدان هیئت را بی اثر تصور نمودند و SEC پیشنهاد شده یک پانل جدید را توسعه داد، هیئت نظارت بر حسابداری شرکت دولتی (PCAOB).PCAOB از طریق قانون توسعه یافت، و جایگزین POB شد.

در سال ۲۰۰۳، انجمن بین المللی حسابداران (IFAC) گزارشی را با عنوان بازسازی اعتماد عمومی به گزارش مالی را منتشر نمود: یک چشم انداز جهانی.با مطالعه شرکت بین المللی که نتیجه مسائل حسابداری می باشد فرو می ریزد، زمینه هایی را برای بهبود در سازمان ها و همچنین توصیه هایی را برای شرکت ها جهت توسعه کدهای موثر اخلاقی تعیین کرده است.گزارش همچنین توصیه نموده است که شرکت ها به دنبال گزینه هایی هستند که تعلیم و حمایت را بهبود ببخشد بنابراین حسابداران می توانند به بهترین نحو معضلات اخلاقی را رسیدگی بکنند.تلاش توسط اعضای جامعه نظارتی مالی بین المللی توسط میشل پرادا(Michel Prada )، رئیس بازارهای مالی فرانسوی رهبری گردید، منجر به ایجاد هیئت نظارت بر منافع عمومی در ۱ مارس سال ۲۰۰۵ شد (PIOB).PIOB نظارت بر هیئت های تنظیم استاندارد IFAC را ارائه می نماید: هیئت معیارهای تضمین و حسابرسی بین المللی (IAASB)، هیئت معیارهای آموزش حسابداری بین المللی (IAESB) و هیئت معیارهای اخلاقی بین المللی برای حسابداران (IESBA).

اصلاح اخیر در جولای سال ۲۰۱۰ زمانی که رئیس جمهور اوباما قانون حمایت از مصرف کننده و اصلاح خیابان Dodd-Frank Wall را امضاء نمود،به اجرا در آمد. قانون طیف وسیعی از تغییرات را پوشش می دهد.نکات برجسته قانون حمایت از مصرف کننده با استقلال و با اقتدار، پایان دادن به شکست ناشران با قرار وثیقه، پیشبرد سیستم هشدار دهنده ، شفافیت و پاسخگویی برای ابزار عجیب، جبران اجرایی و اداره  امور شرکت ها، حمایت از سرمایه گذاران، و اجرای مقررات موجود در کتاب ها.قانون همچنین منجر به ایجاد دفتر خبرچین شد، که جهت اداره نمودن برنامه SEC تاسیس شد.کنگره به SEC مجوز داد تا جوایز نقدی ارائه نماید به خبرچین ها کسانی که با اطلاعات جلو می آیند که همین امر منجر به حداقل تحریم ۱۰۰۰۰۰۰ دلاری شد.جوایز بین ۱۰% و ۳۰% مقدار دلار جمع آوری شده هستند.خبرچین ها به شناسایی تقلب و دیگر رفتارهای غیراخلاقی کمک می کنند.نتیجه برای سرمایه گذاران آسیب کمتری دارد، به سرعت مجرمان را مسئول می داند، و به حفظ یکپارچگی بازارهای ایالات متحده کمک می نماید.

اصول حرفه ای درامور  حسابداری و مالی
اصول حرفه ای چیست؟

افراد ممکن است توجه خاصی به کلمه اصول نشان دهند.اکنون عبارت اصول حرفه ای را مد نظر قرار نمی دهیم.بنابراین قبل از اینکه به اصول حرفه ای در امور حسابداری و مالی بپردازم به سراغ این موضوع برویم.
اصول  به شما میگوید که در یک محیط چه رفتاری داشته باشی یعنی رفتار شما در ان محیط به چه شکل می باشد.بنابراین رفتار شما باید در محیط کار چگونه باشد. این سوال بسیار مهمی می باشد زیرا بعنوان یک فرد حرفه ای وضایف روزانه شما هر چه باشد دانش و قدرت ان را دارید
مردم باید اصمینان حاصل کنند که شما توانایی انجام ان را دارید. اصول حرفه ای تعیین می کند که رفتار شما چگونه باشد.اصول حرفه ای همچنین کمک می کند که شما مسو لیت کارهای خود را بپذیرید

آنچه شما در اصول حرفه ای در امور حسابداری و مالی می اموزید:

۱-اصول اخلاقی.
۲-چگونه اخلاق مدارانه رفتار کنیم.
۳-چگونه اقدام لازم را انجام بدهیم وقتی قانونی نقض می شود.
در اصول حرفه ای در امور حسابداری و مالی ۶ قاعده کلی وجود دارد
۱-صداقت
۲-بی طرفی
۳-راز داری
۴-دانش حرفه ای
۵-مراقبت کافی
۶-رفتار حرفه ای

اگرچه  شما احتیاج دارید چارچوب ضمنی  در این قواعد را نیز بدانید
برای مثال  باید یاد اور بشویم که شما باید هم از لحاظ لفظ و معنا قانونی عمل کنید
شما نمی توانید قوانینی را بیابید که همه ی موقعیت ها را پوشش بدهد زیرا قوانین جامع نیستند .این واقعیت که قوانین وجود دارند تنها یک انگیزه برای افراد می باشد که راه را بیابند
شما باید یک مفهوم از قانون را گسترش بدهید تا بتوانید تشیخص بدهید که ایا یک موقعیت  یک تهدید می باشد  یا یک قاعده کلی و اگر یک تهدید است  شما می توانید ان تهدید را کم بکنید
یک مثال برای چارچوب ضمنی این است که یک تهدید برای اصول شما وجود دارد اگر شما اجازه دهید دانش و مهارت شما کهنه بشود.
هنگام کار با اصول اخلاقی باید اصول و قوانینی که در حرفه حسابداری وجود دارد را بدانید. شما می توانید جنبه های جالبی از قانون را مطالعه کنید . این شامل رازداری و حفاظت از داده ها و مراقبت کافی به عنوان یک فرد حرفه ای و امکان نقض مراقبت کافی می باشد
 شما این موارد را پوشش می دهید
۱-نقض اعتماد و نقض قرارداد
۲-جرم کلاه برداری و پولشویی
۳-چقدر شما محافظت می شوید وقتی مجبورید به صورت غیر قانونی رفتار کنی
شما با نحوه رو به رو شدن با چالش ها یی که به عنوان یک حسابدار روبه رو می شود را می اموزید. همچنین شما عواقب عدم انجام راهنمای اخلاقی را متوجه می شوید.
در اخر اصول حرفه ای در امور حسابداری و مالی  به  مواردی که چیزی درست نیست ویا حتی مشکوک بدون اینکه ایا قانونی نقض شده یانه چگونه نگاه می کند. کار درست در این محیط از نصیحت کردن برای تهیه گزارش اداری در راستای قوانین پولشویی رده بندی می شود
چگونه اصول حرفه ای در امور حساداری و مالی به شما در محیط کار کمک می کند
اصول حرفه ای در حسابداری شامل اماده کردن حساب ها  تنظیم پول ها نیست بلکه بر شما در محیط کار توجه دارد. هدف این اموزش این است که انچه به عنوان یک حسابدار باید برای شما مهم باشد رفتار اخلاق مدارانه د محیط کارمی باشد.
مابه اعتماد عمومی در حرفه حسابداری نیازمندیمو اگر شما در راستایی یه سری قوانین باشید این اعتماد افزایش می یابد
یکی دیگر از این هدف ها این است که شما را کمک کند  تا به جایی برسید که بتوانید  در یک محیط بر طبق اصول اخلاقی کار کنید این بدان معنا است که  شما نه تنها طبق اصول حرفه ای راهنمای ای ای تی عمل کنید بلکه باید طبق اصئل کارفا نیز کار کنید شما ممکن است در شرایطی قرار بگیرید  که کسی نباشد در یک دو راهی اخلاقی به شما کمک کند
به همین دلیل  باید بدانید که رفتار شما مسولیت  شماست بنا بر این شما نیاز مند دانش ئ اعتماد به نفس هستید تا بتوانید چنین شرایطی را کنترل کنید
مهم است که شما بدانید که چگونه  در موقعیتی که یک رفتار غیر اخلاقی رخ می دهد عمل می کنید. عواقب اشتباه کردن  مخوضا در پولشویی بسیار جدی است
اصول حرفه ای در امور حسابداری و مالی شما را در محیط کار با این نکته ها یاری می کند. در نتیجه شهرت حرفه ای و شهرت صداقت شما افزایش می یابد کهاین امر موجب می شود تا شما در حرفه خود موفق تر باشید
چگونه اخلاق حرفه در امور حسابداری و مالی با دیگر بخش ها اموزشی ارتباط پیدا می کند.

اصول اخلاقی در امور حسابداری و مالی یکی از دروس اجباری در مقطع ۳ است. بقیه دروس به شرح زیر است:
۱-اماده سازی حسابداری ۱
۲-اماده سازی حسابداری۲
۳-برنامه ریزی پولی
۴- هزینه و در امد
۵-مالیات غیر مستقیم
۶-حسابداری کامپیتور
باید ذکر کنیم  که رفتار اخلاقی در محیط کار بکار گرفته می شود.در واقع قاعده ها به دیگر محیط های اموزشی در ارتباط است.
 بعضی از جنبه های اصول حرفه ای در امور حسابداری و مالی در محیط اموزشی کارامد  می باشد.
 در سطح ۳ اصول حرفه ای در امور حسابداری و مالی مهارت ها و دانش ها پایه ریزی می شود
به صورت تخصصی تر این اصول به یک جنبه برنامه ریزی پول ارتباط دارد
 اصول حرفه ای در امور حسابداری ومالی شامل این موارد می شود و اصول حسابداری نیز شامل انچه که با نقض این اصول می شود نیز می شود
در مقطع۴ بسیاری از موضوعات در اصول حرفه ای در محیط بخصوصی وجود دارد
تنها درس اختیاری که به جنبه های اصول مرتبط است کنترل داخلی و سیستم حسابداری است.
در درس اختیاری پیشرفت های زیادی صورت گرفته است. مدریت اعتبار و کنترل داده ها موارد مهمی در اصول حرظفه ای در امور حسابداری و مالی است. 

محیط اموزشی این موارد را پوشش می دهد
۱-مراقبت کافی مامور ممیزی
۲-مسولیت مامور ممیزی در قرارداد
۳-عواقب اشتباه حسابداری
در اخر ممیزی خارجی یکی از موارد مهم در اصول حرفه ای در امور حسابداری و مالی راگسترش می دهد. برای مثال ممکن است یک وظیفه قانونی و عمومی برای انجام دادن وجود داشته باشد وقتی مامور ممیزی مشکوک است که پول شویی رخ داده است.

مقاله اخلاق حرفه ای در حسابداری تهیه شده توسط سایت آی آر حسابداران

کلمات کلیدی : اخلاق حرفه ای در حسابداری

‫2 دیدگاه ها

  1. امید اکبری گفت:

    ممنون بابت مقالتون…امکانش هست pdfمقاله را واسم ایمیل کنید.ممنپن میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا