دانلود رایگان جزوه درس حسابداری شرکتها 2

دانلود رایگان جزوه درس حسابداری شرکتها 2

دانلود جزوه درس حسابداری شرکتها ۲

جزوه حسابداری شرکت های سهامی

 

عنوان جزوه حسابداری شرکتها ۲
فرمت
پی دی اف
تهیه و تنظیم
استاد رسولخانی
کیفیت-صفحات
عالی – ۴۳ صفحه
تدریس شده در:  دانشگاه آزاد اسلامی آبگرم

در پست های قبل دانلود رایگان جزوه حسابداری شرکتها ۱ (شرکت های تضامنی) و جزوه کتاب حسابداری شرکتها ۱ جمشید اسکندری را برای شما به صورت رایگان قرار دادیم و در این پست به درخواست کاربران امروز در سایت دانشجویان حسابداری ایران برای شما جزوه درس حسابداری شرکتها ۲ را قرار دادیم . این جزوه به صورت کاملا تایپ شده می باشد و توسط استاد رسولخانی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی آبگرم تهیه شده است  .مباحث این فصل شامل ۱-اصول و مفاهیم حسابداری  ۲-حسابداری شرکتهای سهامی و حقوق ودستمزد می باشد . در این جزوه تمام مباحث به صورت روان توضیح داده شد. برای دانلود جزوه درس حسابداری شرکتها ۲ (جزوه حسابداری شرکت های سهامی) در ادامه مطلب با ما همراه باشید

 

تعریف شرکتهای سهامی در حسابداری شرکتها ۲

شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدودبه مبلغ اسمی سهام آنهااست . شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شودولواینکه موضوع عملیات آن اموربازرگانی نباشد. در شرکت سهامی تعدادشرکاءنبایدازسه نفرکمترباشد.
شرکت سهامی به دونوع تقسیم می شود: نوع اول – شرکتهائی که موسسین آنهاقسمتی ازسرمایه شرکت راازطریق فروش سهام به مردم تامین می کنند.اینگونه شرکتها شرکت سهامی عام نامیده می شوند. نوع دوم – شرکتهائی که تمام سرمایه آنهادرموقع تاسیس منحصراتوسط موسسین تامین گردیده است اینگونه شرکتها ، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند.

 

تقسیم سرمایه به سهام در جزوه حسابداری شرکت های سهامی:

مسلم است شرکت سهامی مانند سایرشرکتهاباید دارای سرمایه باشد و اساس کار هر شرکت تجارتی سرمایه است منتهی در این قسم شرکت ها سرمایه بایدبه قسمت های مساوی تقسیم شده باشد و هر یک از اجزاء تقسیم راسهم گویند. مثلاً اگر شرکتی دو میلیون ریال سرمایه دارد باید به هزار سهم دو هزار ریالی و یا پانصد سهم چهار هزار ریالی تقسیم شده باشد و چنین شرکتی نمی تواند یک میلیون ریال از سرمایه خود را به ۵۰۰ سهم دو هزارریالی و بقیه را مثلاً به ۲۵۰ سهم چهار هزار ریالی تقسیم نماید. شرکاء لازمنیست که هر یک فقط یک سهم داشته باشند بلکه هر شریک می تواند به هر مقدار که بخواهد سهم بخرد. مثلاً درشرکتی که سرمایه آن به یک صد سهم تقسیم شده است ممکن است یک شریک هفتاد سهم و شریک دیگربیست سهم و بقیه شرکاء هر کدام یک سهم یا دو سهم داشته باشند

 

انواع شرکت های سهامی در حسابداری شرکتها ۲

شرکت سهامی، در اصطلاح علم اقتصاد، شرکتی است که برای انجام امور تجاری تشکیل می‌شود و سرمایه آن متشکل از سهام هم‌ارزش است. سهام این گونه شرکت‌ها معمولاً در بازاربورس به فروش می‌رسد و افراد با خرید سهام در سود و زیان شرکت سهیم می‌شوند. صاحبان سهام به اندازهٔ مبلغی که سهم خریده‌اند، در قبال شرکت مسؤولیت دارند. کسانی که دارای سهام و سرمایهٔ بیشتر هستند، مسؤولیت بیش تری خواهند پذیرفت. شرکتی که خواستار پذیرش در بورس است و شرایط لازم را نیز دارد می‌تواند تقاضای پذیرش خود را به همراه مدرک مورد نیاز به دبیرخانهٔ هیئت پذیرش اوراق بهادار ارائه کند. هیئت پذیرش پس از بررسی وضعیت مالی شرکت، نسبت به پذیرش یا ردّ تقاضای آن اقدام خواهد کرد. شرکت‌هایی که سهامشان در بورس پذیرفته شود، از مزایا و معافیت‌های مالیاتی برخوردارند. شرکت‌های سهامی به دو نوع سهامی خاص و سهامی عام تقسیم می‌شوند.

شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن توسط مؤسسین تأمین گردیده است. چون تشکیل شرکتهای سهامی عام با تشریفاتی که ذکر شد طولانی است ، مواد اصلاحی قانون تجارت برای امور ساده تری که طبعاً شرکاء کمتری دارد یک نوع شرکت سهامی مقرر شده داشته که به شرح فوق شرکت سهامی خاص نامیده می شود . در این قبیل شرکتها، صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد . تمام سرمایه ازمؤسسین تعهد و اقلاً سی و پنج درصد آن در یکی ازبانک هابه نام شرکت درحال تأسیس در حساب مخصوصی سپرده می شود. سرمایه شرکت سهامی خاص نباید کمتر از یک میلیون ریال باشد . در صورتی که به عللی سرمایه شرکت تقلیل پیدا کند همان طور که قبلاً گفته شد باید شرکای در ظرف یک سال آن راجبران کنند و الا شرکت را به نوع دیگری از شرکت ها از قبیل با مسئولیت محدودیاتضامنی تبدیل نمایند .

 

ثبت شرکت سهامی خاص در حسابداری شرکتها ۲

برای ثبت شرکت سهامی خاص فقط تسلیم اظهارنامه منضم به اساسنامه ای که به امضاء کلیه سهام داران رسیده باشد و ورقه ای مشعر به تعهد کلیه سهام و گواهی نامه بانکی حاکی از تأدیه قسمت پرداخته شده آن که نباید کمتر از سی و پنج درصد تمام تعهد باشد ضمن ارائه صورت مجلس عمومی مؤسسین حاکی بر تعیین مدیران و بازرسان شرکت کافی است هرگاه تمام یاقسمتی ازسرمایه به صورت غیر نقد باشد باید تمام آن تأدیه گردد و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهار نامه منعکس شده و در صورتی که سهام ممتازه وجود داشته باشد باید شرح امتیاز و موجبات آن در اظهارنامه قید شود .

 

توجه:کاربران گرامی لطفا آی آرحسابداران را به دوستانتان معرفی کنید…

» حجم فایل :۱.۴۶ مگابایت
» منبع و رمز : www.irhesabdaran.ir
» توضیحات :
فرمت این فایل pdf می باشد.
برای مشاهده واجرای فایل از نرم افزار Adobe PDF Reader استفاده کنید
برای راحتی شما فایل ها رمز گذاری نشده است
» کپی رایت مطلب :
هرگونه کپی برداری از این مطلب غیر مجاز و حرام می باشد.
جهت ارتباط با مدیر سایت از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید
مشکلات مطلب را در قسمت نظرات بیان کنید.

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر.بخشید فقط اصول حسابداری استاندارد داره؟ حسابداری صنعتی و حسابداری شرکت ها استاندارد ندارن؟ و میتونم از کتاب های قدیمی شون استغاده کنم ؟

    1. پشتیبانی سایت گفت:

      سلام وقت بخیر
      متوجه سوالات شما نشدم ، استاندارد ها برای همه شرکت ها هستند

  2. سلام یه نمونه سوال درمورد انحلال شرکت های سهامی میخواستم همراه با جواب

  3. pdf حل تمرینش نیست؟که دانلود کنیم

  4. سلام. من کتاب حسابداری شرکتهای تولیدی میخوام

  5. معصومه لشکری گفت:

    سمت راست کجاست

    1. عارف نبی زاده گفت:

      سلام
      منو سمت راست به قسمت بالای سایت منتقل شده

  6. معصومه لشکری گفت:

    سلام جزوه هرچه کشتم برای شرکتهای 1 نبود

  7. معصومه لشکری گفت:

    سلام شکتهای 1و2 اسکندری رابگذارید

  8. لطفا کتاب های حسابداری به خصوص حسابداری شرکتها قرار بدهید

    1. سلام
      به زودی کتاب های بیشتری ارسال میکنیم برای دانلود کتاب ها از دسته بندی های مربوطه در سمت راست سایت استفاده کنید
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا