مزایا و کاربردهای استراتژیک ثبت برند و علامت تجاری

مزایا و کاربردهای استراتژیک ثبت برند و علامت تجاری

 ثبت برند و علامت تجاری

تمامی افرادی که با شما برخورد دارند حتی اگر تجارتی با شما انجام نداده باشند، درباره بنگاه شما تصویر خاصی را در ذهن خود شکل می دهند. نام تجاری، آن چه شما بواسطه آن شناخته می شوید، هر بنگاهی بواسطه ویژگی خاصی شناخته می شود. از سوی دیگر تمامی افرادی که با شما برخورد دارند حتی اگر تجارتی با شما انجام نداده باشند، درباره بنگاه شما تصویر خاصی را در ذهن خود شکل می دهند. نکته اصلی در مثبت نمودن این ذهنیت، مدیریت ویژگیهایی است که بدان ها شهرت یافته ایم (تحویل کالا، کیفیت کالا، رفتار کارکنان، خدمات پس‌از فروش و غیره) و این همان چیزی است که یک نام تجاری را خلق می کند.

نام های تجاری کاربردهای استراتژیکی دارند که شما را قادر می سازند تا :

•         بین خود و رقابت خود تمایز قابل شوید.

•         پیام اصلی خود را در قلب و ذهن مشتریان هدف ثبت نمایید.

•         در گام های بازاریابی خود ثابت قدم و استوار بوده و سماجت نمایید.

•         خدمات خود را طبق نظر مشتریان ارائه دهید تا صمیمیت نام تجاری خود را نشان دهید.

•         پیام ها یتان را شفاف و به سرعت ارسال نمایید.

•         برای طرح های خود اعتبار ایجاد کنید.

•         یک پل عاطفی بسازید.

•         وفاداری قدرتمندی را در کاربران خود بوجود آورید.

در مورد کسب و کارهای کوچک، خلق یک نام تجاری محدود به تبلیغات صرف نمی گردد بلکه شما باید تبدیل به انتخاب اول بازار هدف خود گردید و این تنها شامل آن چه که انجام می دهید نمی گردد، شامل آن چیزهایی می گردد که شما انجام می دهید در حالی که دیگران بدان بی توجهند.

 

 

 

ساختن یک نام تجاری برای  ثبت برند و علامت تجاری

یک نام تجاری متعهد به ارائه ارزش است که مشتریان شما دریافت خواهند کرد. در دنیای پیچیده و پر رقابت کنونی که در آن روز به روز تشخیص واقعیت از غیر دشوارتر می گردد در اختیار داشتن تصدیق و حمایت مشتریان از یک نام تجاری، برگ برنده کم نظیری در تأمین رونق کسب و کار شما محسوب می شود.

برای تبدیل شدن به یک نام تجاری موفق باید بر هر آن چه که به ارزش شما می افزاید، کاملاً متمرکز شده و آن را به بهترین شکل ممکن اجرا نمایید. به عنوان مثال آیا شما همیشه محصول خود را به موقع ارسال می نمایید؟ آیا قبل از این که بحرانی رخ دهد مشکلات را پیش بینی و حل می نمائید ؟ آیا وجود شما در فهرست مشتریان موجب صرفه جویی آن ها در وقت و هزینه می گردد؟ آیا شما قادر به اتمام طرح های خود در قالب بودجه از قبل تعیین شده می باشید ؟

در حقیقت شناختن یک نام تجاری مکمل خدمات مشتریان، پیشبرد فروش، روابط عمومی، فروش مستقیم، آگهی نامه ها، تخفیفات، حمایت های مالی و سمینارها و سایر تاکتیک های ارتباطی است که برای ارائه یک پیام واحد درباره بنگاه، محصولات و خدمات وی به کار گرفته می شود.

 

 

منظور از  ثبت برند و علامت تجاری

•         تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.

•         شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.

•         ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.

•         اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.

•         جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.

•         ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند

•         شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.

•         ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

 

 

فواید  ثبت برند و علامت تجاری

هدف از این مقاله آشنائی با نام برند و اینکه چه مزایائی برای شخص حقیقی و حقوقی میتواند داشته باشد .

برند یک نام تجاری می باشد که در دنیای امروز بسیار آن را می شنویم . این نام را می توان به صورت فارسی و یا انگلیسی ( در اصطلاح فینگلش ) ثبت نمود .

تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کالاها می توانند نام مورد تقاضای خود را منحصرا به نام شرکت و یا به نام شخص حقیقی ثبت نمایند و این نام را بر روی کالای مشخصی درج نمایند . برند بسته به نوع حوزه فعالیت هر شرکتی در طبقات خاصی قابل ثبت است . برای مثال برند”مهرام” در طبقه مواد غذائی ثبت شده است ولی قابلیت ثبت شدن در طبقه آهن آلات یا … را می تواند داشته باشد .

نام تجاری یا همان برند می تواند باعث پیشرفت کارخانه (تولید کننده ) شود و در حوزه بین المللی نیز جایگاهی ویژه برای خود داشته باشد . بهترین روش برای اینکه بتوان یک برند مناسب داشت این است که در وحله اول کیفیت را بالا برد و در مرحله بعدی تبلیغات گسترده داشت . و اینکه بتوانیم بازار مصرف را بشناسیم و نیازهای مصرف کنندگان را بدانیم سپس بتوان جایگاه خود را در بین مصرف کنندگان خاص خود پیدا کرد . این خود به خود مشتریان وفادار را ایجاد می کند و این به نوبه خود یک تبلیغ بدون هزینه میباشد .

 

 

یک برند خوب باید دارای ویژگیهائی باشد .

۱_ پیام محصول را به مصرف کننده برساند .

۲_ باعث افزایش فروش شود .

۳_ این نام از لحاظ قانونی قابل شناسائی باشد .

۴_ تلفظ آن ساده و روان باشد .

۵_ به خاطر سپردن آن آسان باشد .

۶_ توجه مصرف کننده را به خود جلب کند .

۷_ مزایای استفاده از محصول را در خود داشته باشد .

۸_ موقعیت محصول را درمیان محصولات رقیب مشخص سازد .

نام تجاری اگر فارسی باشد باید یک مستند معنائی در لغت نامه دهخدا داشته باشد . حال با این تعاریف و مزایا می توان نام تجاری خود را به ثبت رساند . اگر شخصی و یا تولید کننده ای بدون اجازه ، از نام تجاری شما استفاده کند می توانید از طریق مراجع قانونی اقدام نموده و مانع از فعالیت آن شرکت شوید و حتی خسارت وارده سوء استفاده از نام تجاری خود را طلب نمائید . زیرا این نام مختص شرکت و یا شخص شما می باشد .

نام تجاری یک ایده می باشد . قبل از اینکه ایده شما را بدزدند ، اقدام به ثبت آن نمائید . این نام مال شماست.

 

 

ضرورت  ثبت برند و علامت تجاری

امروزه همه افراد آشنایی مختصری با علامت تجاری دارند و ضرورت ثبت علامت تجاری بر کسی پوشیده نیست، هدف از انتشار این مقاله شرح مزایای ثبت علامت تجاری برای فرد حقیقی و حقوقی می باشد. به طور کلی علامت تجاری به نام و نشان تجاری گفته می شود که  کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها متمایز و جدا می سازد.

هر شرکت میتواند علائم تجاری مختلفی داشته باشد. علامت تجاری بسته به نوع حوزه فعالیت هر شرکتی در طبقات خاصی قابل ثبت است . به طور مثال علامت تجاری باراد در طبقه ی پشتی های طبی ثبت شده است اما قابلیت ثبت در طبقه ی مواد غذایی را دارد.

طبق قانون ثبت علائم تجاری پس از ثبت علامت تجاری فرد حقیقی یا حقوقی نسبت به علامت تجاری خود حق انحصاری پیدا میکند و به موجب آن میتوانید از شخصی که از علامت تجاری وی سو استفاده کرده است شکایت نماید و پیگیری قانونی به عمل آورد. برای مثال شخصی که علامت تجاری آن مشابه یا عین علامت تجاری صاحب علامت تجاری باشد متخلف محسوب می شود و وی می تواند جهت جلوگیری از آن اقدام کند.

 

از مزایای کلیدی  ثبت برند و علامت تجاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ثبت علامت تجاری ، باعث تمایز محصولات یا خدمات شما از دیگر محصولات و خدمات است.

علامت تجاری مصرف کننده را در تصمیم گیری برای انتخاب و خرید کالاها یاری می دهد زیرا در واقع علامت تجاری معرف ویژگی های یک کالا است.

ثبت علامت تجاری به تولید کننده اجازه خواهد داد که بتواند در پناه و به وسیله آن سهل تر و ساده تر در بازار های مصرفی رسوخ کند.

علامت تجاری انگیزه ای قوی در تولیدکننده ایجاد میکند، تا در جهت بهبود کیفیت کالای خود و همچنین کسب شهرت بیشتر سرمایه گذاری نمایند.

ثبت علامت تجاری باعث می شود تولید کننده در حوزه بین المللی نیز جایگاهی ویژه برای خود داشته باشد.

و …..

بهترین روش برای اینکه بتوان یک علامت تجاری مناسب داشت این است که در وهله اول کیفیت را بالا برد و در مرحله بعدی تبلیغات گسترده داشت . و اینکه بتوانیم بازار مصرف را بشناسیم و نیازهای مصرف کنندگان را بدانیم سپس بتوان جایگاه خود را در بین مصرف کنندگان خاص خود پیدا کرد . این خود به خود مشتریان وفادار را ایجاد می کند و این به نوبه خود یک تبلیغ بدون هزینه میباشد

 

توصیه میکنیم این مطلب رو ببنید :دانلود رایگان کتاب ثروت ملل اثر آدام اسمیت

 

یک علامت تجاری :

۱-    بایدقابلیت تشخیص کالاها و خدمات را داشته باشد.

۲-    شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.

۳-    یک نام تجاری خوب باید بتواند پیام محصول را به مصرف کننده برساند.

۴-    باعث افزایش فروش شود و وجهه و شهرت شرکت ها را افزایش دهد

۵-    تلفظ آن ساده و روان باشد .

۶-    به خاطر سپردن آن آسان باشد .

۷-    توجه مصرف کننده را به خود جلب کند .

۸-    مزایای استفاده از محصول را در خود داشته باشد .

۹-    موقعیت محصول را درمیان محصولات رقیب مشخص سازد .

به خاطر داشته باشید یک علامت تجاری مناسب بیانگر کسب و کار شما و معرف هویت شرکت شما است، بنابراین در صورتی که بدون در نظر گرفتن  بازار های احتمالی محصول یا خدمات در کشور او امتیازاتی که ممکن است در آینده برای علامت تجاری شما رقم بخورد، اقدام به تولید محصولات و خدمات خود کنید متحمل آسیب های جدی ناشی از سواستفاده از علامت تجاری محصولات یا خدمات خود خواهید شد.  

در این مقاله درباره ی برند و مزیت های ثبت برند صحبت شده است،صاحبان برند می توانند با ثبت برند خود از سواستفاده از آن جلوگیری کنند و رقیب آنها نمیتواند با مشابه برند انها یا از خود برند آنها محصولات خود را به فروش برساند

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا