تفاوت شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود

تفاوت شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود

تفاوت شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود

تعریف شرکت سهامی خاص :

شرکتی که از حداقل ۳ سهامدار(مؤسس) به صورت حقیقی یا حقوقی می باشد تشکیل میشود.در این نوع شرکت اعضای هیئت مدیره اجبارا باید از سهامداران باشند و این نوع شرکت دارای بار تعهدی و مسئولیتی بالاتری نسبت به شرکت مسئولیت محدود می باشد. سهولت نقل و انتقال سهام شرکت: از آنجا که صاحبان سرمایه یا سهامداران شرکت در شرکت های سهامی به بخش های کوچکتری به نام سهام تقسیم گردیده و بعضا این سهام بی نام نیز می باشد از این جهت انتقال دادن سهام کار راحتری میباشد.
    جمع شدن سرمایه های کوچک: قادر خواهید بود با تجمیع سرمایه های کوچک و در محیطی کاملا دوستانه به انجام فعالیت های تجاری مشغول شوید . محدودیت مسئولیت سهامداران در شرکت های سهامی: یکی از خصوصیات مهم شرکت های سهامی ، محدود بودن مسئولیت سهامداران در قبال سهام آنهاست. مشخص کردن هیئت مدیره در شرکت های سهامی: بر اساس ماده ۱۷۰ قانون تجارت شرکت سهامی به وسیله یک هیئت مدیره از طریق صاحبان سهام انتخاب شده اند. شرکت سهامی خاص بیشتر مناسب برای حضور در مناقصات و مزایدات و پیمان ها می باشد. چرا که دارای بار مسئولیتی بالایی می باشدبه طور مثال بار تعهدی به میزان درصد سهام هریک از سهامداران می باشد که این موضوع برای کارفرمایان مناقصه گذار و ارگان های دولتی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.پس در نتیجه شرکت سهامی خاص از اعتبار بیشتری برای شرکت در مناقصات و مزایدات همچنین بانک های دولتی و خصوصی برای اخذ وام و تسهیلات و اخذ ضمانت نامه بانکی برخوردار می باشد. برای ثبت شرکت های سهامی خاص نیاز به بازکردن حساب و واریز ۳۵ % از سرمایه اعلامی در هنگام تاسیس می باشد.

 

تعریف شرکت با مسئولیت محدود :

شرکتی است تجاری که از حداقل ۲ شریک یا بیشتر ثبت می شود که از بار مسئولیتی کمتری نسبت به شرکت های دیگر برخوردار میباشد. از خاصیت های ثبت شرکت مسئولیت محدود بار مسئولیتی و تعهدی پایین تر و همچنین استفاده تجاری به صورت بازرگانی برای موضوع هایی نظیر آرایشی بهداشتی ، آشامیدنی ، موادغذایی، خرید، فروش، صادرات، واردات، و به طور کلی کلیه موضوعاتی که نیاز به شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی ندارند مناسب تر می باشد از خاصیت های شرکت مسئولیت محدود ، داشتن هیئت مدیره (تصمیم گیرنده) خارج از شرکاء می باشد که برای سرمایه گذاری افراد دیگر قابل استفاده می باشد. برای ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز واریز سرمایه در حساب بانکی و یا بازکردن حساب بانکی در هنگام تاسیس نمی باشد.

تفاوت شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود

۱- شرکت با مسئولیت محدود با حداقل ۲ نفر و شرکت سهامی خاص با حداقل ۳ نفر اعضا قابل ثبت هستند.

۲- در شرکتهای با مسئولیت محدود همه سرمایه به مدیر عامل تسلیم خواهد شد و مدیر عامل اقرار به دریافت آن می‌نماید.اما در شرکتهای سهامی خاص می‌بایست حداقل از ۳۵% از مبلغ سرمایه را نزد یکی از بانکها سپرده گذاری کرده و گواهی مربوط را پس از دریافت از بانک به اداره ثبت شرکتها ارائه داد. ۶۵ درصد باقیمانده در تعهد شرکا خواهد ماند.

۳- در شرکتهای با مسئولیت محدود لزومی به انتخاب بازرس وجود ندارد و انتخاب بازرس اختیاریست اما در شرکتهای سهامی خاص انتخاب دو نفر به عنوان بازرس اصلی و بازرس علی البدل اجباریست.

۴- مدت مدیریت مدیران در شرکت با مسئولیت محدود محدودیتی ندارد و اعضای شرکت میتوانند مدت محدود یا نامحدود برای مدیران در نظر بگیرند، اما در شرکتهای سهامی خاص مدیران حداکثر به مدت دو سال انتخاب میشوند.

۵- اعضای هیأت مدیره در شرکت با مسئولیت محدود ملزم به انتخاب روزنامه کثیر‌‍الانتشار نیستند، اما انتخاب روزنامه کثیر الانتشار جهت درج آگهی‌های دعوت شرکت در سهامی خاص الزامی‌ست.

۶- تشکیل مجامع عمومی در شرکت با مسئولیت محدود شرایط مشکل‌تری دارد، اما برای تشکیل مجامع عمومی شرکتهای سهامی خاص شرایط آسان‌تری در نظر گرفته شده است.

این مجمع در شرکت‌های سهامی خاص توسط هیأت رئیسه شرکت با حضور یک نفر رئیس مجمع، دو نفر ناظر و یک نفر منشی -که می تواند خارج از سهامداران باشد- که از میان سهامداران برگزیده می‌شوند تشکیل می شود. اما در شرکت با مسئولیت محدودتنها در صورتی مجامع عمومی تشکیل خواهد شد که تعداد شرکای شرکت بیش از ۱۲ نفر باشد.

۷-سرمایه در شرکت سهامی خاص به صورت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم می‌شود و میزان مسئولیت شرکا در مقابل تعهدات و قروض شرکت تنها به میزان سهم الشرکه آنها خواهد بود. اما در شرکت سهامی خاص سرمایه به صورت سهام بین شرکا تقسیم می‌شود و هر یک از شرکا فارغ از میزان سهم خود به میزان کل سرمایه شرکت در قروض و تعهدات شرکت مسئولند. واگذاری سهام در سهامی خاص با نقل و انتقال عادی انجام می شود ولی در شرکت با مسئولیت محدود باید با رضایت ۴/۳ دارندگان سرمایه که اکثریت عددی نیز داشته باشند و در دفتر خانه اسناد رسمی انجام شود. شرکت سهامی نمونه بارزی از شرکت سرمایه است به دلیل اینکه سهام شرکاء بدون انجام تشریفات قابلیت نقل و انتقال را دارد و دارنده سهم در مقابل طلبکاران مسئولیت محدود را دارد.

۸-مدیران در شرکت با مسئولیت محدود را می‌توان از بین شرکا یا خارج از آنها انتخاب نمود اما در شرکت سهامی خاص مدیران باید حتما از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند و یا بعد از انتخاب تعداد سهام وثیقه‌ای که در اساسنامه معین شده است را تهیه و به صندوق شرکت تسلیم نمایند.

۹-در شرکت با مسئولیت محدود تقسیم سود به نسبت میزان سهم الشرکه شرکا خواهد بود، البته شرکا می‌توانند در اساسنامه ترتیب دیگری برای تقسیم سود در نظر بگیرند. اما در شرکت سهامی خاص سود الزاما به نسبت تعداد سهام شرکا تقسیم می‌گردد و امکان اتخاذ روش دیگری برای این کار امکانپذیر نیست.

۱۰- در صورتی که بخشی از سرمایه شرکت را آورده های غیر نقدی تشکیل دهد، تقویم این آورده ها در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکا صورت خواهد گرفت و مسئولیت صحت برآورد به عهده شرکا خواهد بود اما در شرکتهای سهامی خاص تقویم آورده های غیر نقدی توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام خواهد گرفت.

*مدیران در شرکت سهامى خاص الزاما بایستى  سهامدار بوده یا تعداد سهام وثیقه مقرر در اساسنامه را تهیه و به صندوق شرکت بسپارند مدیران در شرکت با مسئولیت محدود بصورت موظف یا غیر موظف که از بین شرکا یا از خارج انتخاب مى شوند انجام وظیفه خواهند نمود

مقاله :تفاوت شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود

کلمه کلیدی :تفاوت شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا