آموزش نحوه محاسبه اضافه کاری + فرمول جدید

فیلم آموزش نحوه محاسبه اضافه کاری

همه آنچه باید درباره محاسبه اضافه کاری بدانید

 

در پست قبلی در سایت تخصصی دانشجویان حسابداری ایران برای شما آموزش محاسبه حق ماموریت در قانون کار را قرار دادیم که میتوانید آن را بررسی کنید و در این پست از سایت آی آر حسابداران قصد داریم نحوه محاسبه اضافه کاری کارمندان و کارگران را برای تمامی سال ها به صورت کامل و به همراه قوانین قانون کار به صورت کامل آموزش بدهیم. برای مشاهده توضیحات بیشتر و یادگیری آن در ادامه مطلب با ما همراه باشید

 

ماده ۵۱ قانون کار و ساعت قانونی کار کارگران و کارمندان

ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیر از‌ مواردی که در این قانون مستثنی شده است ساعات کار کارگران در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید.

  • ‌تبصره ۱ – کارفرما با توافق کارگران، نماینده یا نمایندگان قانونی آنان می‌تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر‌روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آن که مجموع ساعات کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند.
  • ‌تبصره ۲ – در کارهای کشاورزی کارفرما می‌تواند با توافق کارگران نماینده یا نمایندگان قانونی آنان ساعات کار در شبانه روز با توجه به کار، عرف و‌فصول مختلف تنظیم نماید.

 

ماده ۵۹ قانون کار و بحث اضافه کاری

بر اساس ماده ۵۹ قانون کار باید یک سری شرایط حتما وجود داشته باشد تا یک کارگر بتواند بیش از ساعات عادی در طول روز یا ماه کار کند و  در غیر این صورت ارجاع کار اضافی به کارگران ممنون می باشد. این شرایط شامل موارد زیر می باشد.

  • ‌الف – موافقت کارگر.
  • ب – پرداخت ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی.
  • ‌تبصره – ساعات کار اضافی ارجاعی به کارگران نباید از ۴ ساعت در روز تجاوز نماید (‌مگر در موارد استثنایی با توافق طرفین).

 

فیلم آموزش نحوه محاسبه اضافه کاری با فرمول ها

دانلود فیلم آموزشی مربوطه – کلیک کنید

 

اضافه کاری چیست ؟

در قانون کار، اضافه‌کاری به معنای انجام کار بیش از ساعت‌های تعیین‌شده است. در تعریف دیگر انجام کار اضافه بر ساعات کار عادی، یعنی بیش از ۴۴ ساعت در هفته برای کارگران غیر نوبت‌کار و ۱۷۶ ساعت در ۴ هفته پشت‌هم برای کارگران نوبت‌کار، اضافه‌کاری محسوب می‌شود.

 

ساعت مبنای اضافه کاری برای محاسبه به صورت ماهانه ؟

همانطور که می داند هر کارگر در طول هر هفته باید ۴۴ ساعت کار کند اما این مبنا برای کارکرد کارگران در یک ماه گاها متفاوت می باشد. مثلا یک سری از کارگاه ها مبنای ساعت کاری آنها  ۲۲۰ ساعت ماهانه یا ۱۹۸ یا ۱۹۱ ساعت یا .. می باشد. و در زمان محاسبه ساعات اضافه کاری ماهانه باید روال عادی شرکت و مبنای عادی که در شرکت هست در نظر گرفته شود و اگر بیش از آن میزان ( ساعات کار عادی ماهانه) کارگری کار کرده باشد باید به عنوان اضافه کاری در نظر گرفته شود و فوق العاده آن محاسبه و به کارگر پرداخت شود.

 

فرمول اضافه کاری بر اساس قانون جدید

اضافه‌کاری با فوق العاده آن = ساعاﺕ اضافه‌کاری × ۱۴۰ % × ساعات کارکرد ماهانه ÷ حقوﻕ پایه + مزایایی رفاهی

 

دوره جامع آموزش صفر تا صد حسابداری حقوق و دستمزد منتشر شد

اگر قصد یادگیری حسابداری حقوق و دستمزد از صفر تا صد را دارید ما بهترین پیشنهاد را برای شما داریم. دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد یکی از دوره های است که توسط آی آر حسابداران تهیه و تنظیم شده است و در این دوره حسابداری حقوق و  دستمزد را به همراه تمامی نکات مالیاتی و بیمه به زبان ساده آموزش دادیم که در حال حاضر میتوانید با یک تخفیف ویژه و عالی این دوره را تهیه و دانلود کنید.پیشنهاد میکنم حداقل توضیحات این دوره را در بخش محصولات سایت بررسی کنید تا کیفیت سطح این دوره را ببینید.

 

🟨🔰🟨لطفا نظرات خود را در خصوص این ابزار و این فیلم آموزشی از طریق بخش نظردهی زیر برای ما ارسال کنید. نظرات شما باعث دلگرمی ما و ارایه پست های بیشتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا