دانلود رایگان جزوه درس حسابداری بخش عمومی

 دانلود رایگان جزوه درس حسابداری بخش عمومی

دانلود رایگان جزوه درس حسابداری بخش عمومی

جزوه حسابداری بخش عمومی + نمونه مثال ها و مسائل مختلف دکتر کمالی راد

 

مقدمه ای بر  جزوه درس حسابداری بخش عمومی

نظام حسابداری بخش عمومی، مجموعه ای متشکل از مفاهیم،مفروضات،استانداردها، رویه ها و دستورالعمل های حسابداری ب منظورشناسایی،اندازه گیری،ثبت، طبقه بندی،تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی واحدهای گزارشگراست.مبانی نظری و پشتوانه تئوریک دستورالعمل های حسابداری این مجموعه،مفاهیم نظری و استانداردهای حسابداری بخش عمومی می باشد که در سازمان حسابرسی و با مشارکت معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دیوان محاسبات کشور تدوین و تصویب شده است. براین اساس تعاریف عناصر صورت های مالی نیز مبتنی بر این استانداردها و ماده ۷۷ (قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت خواهد بود….

 

گزارشگری مالی بخش عمومی 

استاندارد های حسابداری بخش عمومی چارچوبی را فراهم میکند تا طبق ان واحد های گزارشگر بخش عمومی رویداد های مالی خود را شناسایی و ثبت نمایند.همچنین این استاندارد ها چارچوبی را برای گزارشگری مالی بخش عمومی در قالب صورت های مالی فراهم می کند. هدف استاندارد های مذکور تعیین مبنای ارایه صورت های مالی با مقاصد عمومی یک واحد گزارشگر به منظور حصول اطمینان از قابلیت مقایسه با صورتهای مالی دوره های قبل ان واحد و صورت های مالی سایر واحد های گزارشگر است.

 

حساب های اصلی در سیستم حسابداری بخش عمومی

این حساب ها به منظورایجاد مبانی مورد نیاز جهت تهبه،جمع اوری،شناسایی و کنترل رویدادهای مالی و ارایه گزارش های مالی لازم به کار می روند. براین اساس حساب های اصلی،اثارمالی رویدادها و تعهدادایجاد شده در دفاتر مالی مربوط شناسایی،طبقه بندی و نگهداری می گردد. حساب های اصلی نیز برحسب ماهیت،اهمیت اقلام تشکیل دهنده،فراوانی کاربرد،میزان گردش طی دوره،اصول و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری طبقه بندی می شوند.این حساب ها که درمجموع یک حساب لاینکف را تشکیل می دهند و شامل حساب کل و حساب یا حساب های معین می باشند،درچهارطبقه اصلی به شرح ذیل قرار می گیرند.

 

ساخت و کدگذاری حساب های اصلی

به منظور ایجادمبانی مورد نیاز جهت تهیه،جمع اوری،شناسایی و کنترل رویدادهای مالی و ارایه گزارش های مالی لازم، استفاده از کدهای دارای منطق طی جدولی تحت عنوان جدول گروه حساب ها و حساب های کل منعکس کننده طبقه بندی کلی و نحوه شماره گذاری حاب های کل است.این جدول،تفکیک حساب های صورت وضعیت مالی،صورت تغیرات در وضعیت مالی و حساب های کنترلی را نشان می دهند. تمامی این مباحث به صورت کامل در جزوه درس حسابداری بخش عمومی توضیح داده شده است.

 

عوامل هزینه و مراکز هزینه

از انجایی که ثبت،نگهداری و کنترل هزینه های هریک از مراکز هزینه اهمیت ویژه ای دارد لذا ضروری است هریک از عوامل هزینه به هنگام تحقق و ثبت در حساب ها به مراکز هزینه مربوط ردیابی شده و در حساب ها شناسایی شوند.تجمیع هزینه ها در مراکز هزینه به عنوان ورودی سیستم حسابداری بهای تمام شده مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر اطلاعات مالی حاصل از سیستم حسابداری بخش عمومی ازطریق این مراکز وارد سیستم حسابداری بهای تمام شده می شود تا با استفاده از اطلاعات عملکردی موجود در این سیستم،بهای تمام شده فعالیت ها،و خدمات و محصول ها محاسبه گردد.

 

توجه:کاربران گرامی لطفا آی آر حسابداران را به دوستانتان معرفی کنید…

» حجم فایل :۲ مگابایت
» منبع و رمز : www.irhesabdaran.ir
» توضیحات :
فرمت این فایل pdf می باشد.
برای مشاهده واجرای فایل از نرم افزار Adobe PDF Reader استفاده کنید
برای راحتی شما فایل ها رمز گذاری نشده است
» کپی رایت مطلب :
هرگونه کپی برداری از طرف سایر سایت ها و وبلاگ ها غیر مجاز و حرام می باشد.
جهت ارتباط با مدیر سایت از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید
مشکلات مطلب را در قسمت نظرات بیان کنید

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام این جزوه مباحث حسابداری بخش عمومی ۲ رو هم داره یا فقط شامل بخش عمومی ۱ میشه ؟

    1. خانم طاوسی - پشتیبانی گفت:

      سلام سرفصل ها را بررسی و مطابقت بدهید
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا