پروژه مالی حسابداری دارایی های نامشهود

حسابداری دارایی های نامشهود

عنوان پروژه مالی حسابداری : حسابداری دارایی های نامشهود و سرمایه فکری

تعداد صفحات ۶۲ صفحه
فرمت های پروژه DOCX
دسته بندی پروژه پروژه مالی حسابداری
تهیه کننده عبدالامیر خسروانی

چند روز پیش پروژه مالی حسابداری آقای عبدالامیر خسروانی را قرار دادیم با موضوع : رابطه اطلاعات دارایی نامشهود با قیمت سهام شرکت ها و امروز یک پروژه دیگر برای ما ارسال کردن با موضوع حسابداری دارایی های نامشهود و سرمایه فکری که در این مطلب برای شما قرار دادیم . برای مشاهده لیست تمامی پروژه های مالی حسابداری روی لینک رو به رو کلیک کنید . “لیست پروژه های مالی حسابداری

 

چکیده دارایی های نامشهود

در مقاله حاضر سعی نمودم بعد از تعاریف جامع و کاملی از داراییهای نامشهود و انواع این نوع داراییها، مروری بر حسابداری مربوط به این نوع دارایی ها و در ادامه فرایند شناسایی این نوع دارایی ها را مورد بررسی قرار داده و در نتیجه گیری کلی باید گفت که با توجه به جایگاه امروزی داراییهای نامشهود در تجارت جهان و نقشی که این داراییهای ارزشمند می تواند در توسعه و کسب درآمد بیشتر برای بنگاههای کوچک و بزرگ اقتصادی و دولت ها داشته باشد، مدیریت این نوع داراییها از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین بررسی های مزبور نشان می دهد امروزه حسابداری داراییهای نامشهود یکی از عوامل خیلی مهم در ارزیابی موفقیت شرکت ها و بنگاه های اقتصادیست.

 

مقدمه دارایی های نامشهود

واژه «دارایی» در حسابداری و کسب و کار به معنای منابع اقتصادی کنترل شده است که توسط یک واحد اقتصادی مستقل و در نتیجه مبادلات و قراردادهایی که در گذشته صورت گرفته و یا مزایای اقتصادی قرار دادهای آتی بدست می آید. با توجه به جایگاه امروزی داراییهای نامشهود در تجارت جهان و نقشی که این داراییهای ارزشمند می تواند در توسعه و کسب درآمد بیشتر برای بنگاههای کوچک و بزرگ اقتصادی و دولت ها داشته باشد، مدیریت این نوع داراییها از کمیت بسزایی برخوردار شده است .امروزه سرمایه گذاری در نتیجه به اشتراک گذاشتن دارایی های نامشهود سرمایه گذاران به وقوع می پیوندد که این امر با توجه به شرایط فعلی ایران و همچنین نیاز به خرید و انتقال تکنولوژی و توسعه صنایع پیشرفته ، بطور روزافزونی بر اهمیت این موضوع می افزاید .به هر حال وجود داراییهای نامشهود و نقش آنها در ایجاد ارزش برای واحد تجاری، واقعیتی انکار ناپذیر است که با وجود آسیب پذیر بودن شدید، شناخت ، اندازه گیری و ارایه اطلاعات آنها موضوعی با اهمیت است. از نظر حسابداری، گزارشگری داراییهای نامشهود که باعث ایجاد مزیتهای رقابتی سخت در شرکتهای امروزی شده است ، اهمیت زیادی دارد. تعیین معیارهای….

 

دارایی های نامشهود

دارایی نامشهود یک دارایی قابل تشخیص غیرپولی و فاقد ماهیت عینی است. دارایی نیز حقوق نسبت به منافع اقتصادی آتی یا سایر راههای دستیابی مشروع به آن است که در نتیجه معاملات یا سایر رویدادهای گذشته به کنترل واحد تجاری در آمده است….

 

عمر مفید دارایی های نامشهود

واحد تجاری باید معین یا نامعین بودن عمر مفید یک دارایی نامشهود را ارزیابی کند و در صورت معین بودن، مدت آن، یا تعداد تولید یا سایر معیارهای مشخص کننده عمر مفید را تعیین نماید. واحد تجاری در صورتی باید عمر مفید دارایی نامشهود را نامعین تلقی کند که برمبنای تحلیل کلیه عوامل مربوط، نتواند برای دوره ای که انتظار می رود دارایی، جریان نقدی ورودی ایجاد نماید، محدوده ای پیش بینی کند. حسابداری دارایی نامشهود مبتنی بر عمر مفید آن است. دارایی نامشهود با عمر مفید معین مستهلک می گردد (به بندهای ۷۴ الی ۸۲ مراجعه شود ) ولی دارایی نامشهود با عمر مفید نامعین مستهلک نمی گردد….

 

دوره و روش استهلاک دارایی های نامشهود

مبلغ استهلاک پذیر دارایی نامشهود با عمر مفید معین باید بر مبنایی سیستماتیک طی عمر مفید آن مستهلک شود. محاسبه استهلاک باید از زمانی شروع شود که دارایی برای استفاده آماده باشد، یعنی زمانی که دارایی در موقعیت و شرایط لازم برای استفاده مورد نظر مدیریت قرار دارد. محاسبه استهلاک از زمانی که دارایی طبق استاندارد حسابداری شماره ۳۱ با عنوان ”داراییهای غیرجاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده“، به طور مستقل یا در قالب یک مجموعه واحد،  به عنوان نگهداری شده برای فروش طبقه بندی می شود و یا تاریخ قطع شناخت، باید متوقف شود. روش استهلاک باید الگوی مصرف منافع اقتصادی آتی استاندارد مورد انتظار دارایی توسط واحد تجاری را منعکس کند. چنانچه آن الگو به نحو اتکاپذیر قابل تعیین نباشد باید از روش خط مستقیم استفاده شو د. هزینه استهلاک هر دوره باید به عنوان هزینه دوره شناسایی شود، مگر اینکه به موجب این استاندارد یا سایر استانداردهای حسابداری در مبلغ دفتری دارایی دیگر منظور شود….

 

برکناری و واگذاری دارایی های نامشهود

دارایی نامشهود باید در زمان واگذاری یا هنگامی که هیچ گونه منافع اقتصادی آتی از بکارگیری یا واگذاری آن انتظار نمی رود، از ترازنامه حذف شود. سود یا زیان ناشی از حذف یک دارایی نامشهود که معادل تفاوت عواید خالص حاصل از واگذاری و مبلغ دفتری دارایی است باید به عنوان درآمد یا هزینه غیر عملیاتی در سود و زیان شناسایی شود. واگذاری دارایی نامشهود، ممکن است به روشهای گوناگون (مانند فروش، اجاره سرمایه ای) صورت گیرد. جهت تعیین تاریخ واگذاری دارایی، واحد تجاری از معیارهای شناسایی درآمد عملیاتی ناشی از فروش کالا طبق استاندارد حسابداری شماره ۳ با عنوان درآمد عملیاتی استفاده می کند. برای فروش و اجاره مجدد داراییهای نامشهود، استاندارد حسابداری شماره ۲۱ با عنوان حسابداری اجاره ها بکار گرفته می شود…

 

باتشکر از آقای عبدالامیر خسروانی نویسنده پروژه مالی حسابداری دارایی های نامشهود /پایان نامه حسابداری

توجه کنید :فایل پروژه به صورت تکمیل شده می باشد ولی فهرست آن تکمیل نیست و نیاز می باشد بسته به اندازه و فونت مورد نظر خودتون فهرست را تنظیم کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا