پروژه مالی رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت

پایان نامه رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت

 

رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی برای شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات ۱۵۸ صفحه
فرمت  (DOCX) word
دسته بندی

چکیده  رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت:

عملکرد مالی مدیریت نتیجه بسیاری از عوامل بهم پیوسته می باشد که در آنها حاکمیت شرکتی تنها یک عنصر ممکن در مجموعه کلی محرکهای عملکرد است . هدف پژوهش رابطه بین حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی آنها در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می باشد . متغیرهای این پژوهش شامل : دارندگان سهام محدود ، تعداد مدیران غیرموظف ، تعداد هیئت مدیره ، بدهی ها ، پرداخت سود سهام ، سطح ریسک شرکت ، نرخ رشد واقعی سالانه ، کمیته حقوق و دستمزد ، کمیته حسابرسی ، اندازه شرکت و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری می­باشد .روش پژوهش از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است . از بین جامعه آماری تعداد ۸۴ شرکت در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ انتخاب گردید و از لحاظ آماری رگرسیون چند متغیره با روش Step-Wise مورد آزمون قرار گرفت .

 

دیباچه رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت :

همانطور که یک دولت باید به شهروندان پاسخ بدهد ، شرکت هم باید بتواند در مقابل سهامداران ، مشتریان ، کارکنان و عموم مردم پاسخگوی عملکرد خود باشد و چون مدیران شرکت ها این مسئولیت پاسخگویی را بر عهده دارند باید اطلاعات را به موقع فراهم نمایند . هرچه واحدهای تجاری بزرگ تر می شوند ، کنترل سهامداران بر فعالیت های شرکت کمتر می شود و مسئولیت ها بر دوش مدیران گذاشته می شود . براساس قانون ، سهامداران مالک شرکت ها هستند و مدیران به نمایندگی از سهامداران باید منافع را به بهترین نحو تخصیص دهند تا بالاترین عایدی نصیب سهامداران گردد .حاکمیت شرکتی مکانیزمی است که از طریق اعمال آن ، مشکلات نمایندگی برطرف گردید و کیفیت اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ها بهبود یافته ، رعایت حقوق سهامداران و کلیه ذی نفعان ، از جمله دولت ها و عموم جامعه مورد توجه قرار می گیرد .

 

 رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت:

در حــدود سیصد سال قبل که آدام اسمیت در کتاب ثروت ملل بحـث تفـکیک شـرکت ها را از گردانندگان (­مدیران ) آن مطرح کرد ، همواره مکانیسم هایی برای حل درگیریها و برقراری تعادل میان صاحبان موسسات ( سرمایه گذاران) و مدیران پیشنهاد گردیده است . با توسعه شرکت سهامی و مطرح شدن تئوری نمایندگی و افزایش وظایف و اختیارات هیات مدیره شرکت ها ، این سوال بصـورت جـدی تری مطـرح می گردد که مدیرانی که در واقع مالک شرکت نمی باشند چگونه پیگیر منافع سهامداران ( مالکان موسســه ) خواهند بود.با تفویض اختیارات نامحدود از سوی مالکان شرکت به هیئت مدیره ، توجه به نظام راهبری شرکت ها به صورت چشمگیری افزایش یافته است . راهبری شرکت ها مجموعه ای از مکانیسم های کنترلی درون شرکتی ( بیشتر اختیاری ) و برون شرکتی ( بیشتر شامل قوانین و مقررات ) می باشد که تعادل مناسب میان حقوق صاحبان سهام از یک سو و نیازها و اختیارات هیئت مدیره را ازسوی دیگر برقرار می نماید و در نهایت این مکانیسم ها اطمینان معقولی را برای صاحبان سهام ، تهیه کنندگان منابع مالی و سایر گروههای ذینفع فراهم می نماید مبنی بر اینکه سرمایه گذاریشان با سود معقولی برگشت شده و منافع ایشان لحاظ خواهد شد .

 

اهمیت و ضرورت موضوع رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت

در دنیای امروز تغییر نیازهای روزافزون مشتریان و مردم ، خواسته های بعضا متفاوت ذی نفعان ، پیچیدگی قوانین و مقررات و تکنولوژی انجام کار و… ضرورت توجه به ساختار حاکمیت شرکتی را فراهم نموده تا از طریق آن اهداف شرکت­ها تنظیم یافته و روشهای نیل به آن اهداف و نحوه نظارت بر عملکرد آنها تعیین شود ….

 

مشاهده فهرست کامل…… (کلیک کنید)

این پروژه ۱۰۰ درصد کامل و آماده ارایه می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا