دانلود پاورپوینت مدیریت ریسک در نظام بانکداری

دانلود پاورپوینت مدیریت ریسک در نظام بانکداری

دانلود پاورپوینت مدیریت ریسک در نظام بانکداری

ریسک مفهومی است آشنا برای تمامی کسانی که در حوزه نظام مالی کار می کنند. به هر حال مهمترین کارکرد نظام مالی این است که آینده را در تسخیر فعالان مالی قرار می دهد. در این پست از سایت دانشجویان حسابداری ایران برای شما پاورپوینت مدیریت ریسک در نظام بانکداری را آماده کردیم . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید

 

مقدمه ای بر مدیریت ریسک در نظام بانکداری

برای همه کسانی که در حوزه نظام مالی کار می کنند ریسک مفهومی آشناست. مهمترین کارکرد نظام مالی این است که آینده را در تسخیر فعالان مالی قرار می دهد، اگرچه پیامد این کارکرد هزینه ای است به نام ریسک. ریسک میزان احتمال وقوع انحراف از انتظار است و هرچه این احتمال بیشتر باشد ریسک هم افزایش می یابد. برای مدیریت ریسک مراحلی وجود دارد که عبارتند از: ۱. شناسایی؛ ۲. ارزیابی؛ ۳. اندازه گیری؛ ۴. مدیریت. مدیریت ریسک باید برمبنای این چهار مرحله انجام شود.

 

ریسک بازار

این ریسک هنگامی برای نهادهای مالی رخ می دهد که نهاد مالی دارای دارایی هایی باشد که به اصطلاح (دارائی درخور معامله) نامیده می شود. وام هایی که یک بانک می دهد دارایی های آن بانک است ولی دارایی های درخور معامله آن نیستند به اقتضای این وام ها با ریسک بازار مواجه نیست. اگر یک نهاد مالی دارایی را با هدف معامله کردن نگهداری کند فرض می کنیم ارز، سهام و اوراق قرضه را با هدف خرید و فروش نگهداری کند.

 

ریسک خارج ترازنامه

یکی از ریسک های دیگر ریسک خارج از ترازنامه است. نهادهای مالی تعهداتی که ایجاد می کنند یا دارایی هایی که نصیبشان می شود فقط در ترازنامه شان منعکس نمی شود. دلایلی وجود دارد که برخی از این دارایی ها به اصطلاح زیرخطی هستند. مثلاً یک گشایش اعتبار یا ضمانتنامه ای صادر کند جزء دارایی ها یا تعهداتی قرار می گیرد که به اصطلاح به آنها خارج ترازنامه می گویند.

 

تصویر اسلاید های پاورپوینت مدیریت ریسک در نظام بانکداری

تصویر اسلاید های پاورپوینت مدیریت ریسک در نظام بانکداری

ریسک حاکمیتی

این ریسک به رویدادهای سیاسی یک کشور مربوط می شود. وقتی نهادهای مالی از مرز خارج می شوند، به کشور دیگرمی روند، در آن سرمایه گذاری می کنند و وام می دهند، هر اتفاقی که برای ارقام حاکمیتی کشور مقصد بیفتد نهاد مالی را با ریسک روبه رو می کند. این ریسک را ریسک حاکمیتی می نامند. یعنی اگر به یک کشور آفریقایی رفته و در آن سرمایه گذاری کنیم، چنانچه به دلایل سیاسی حکومت آنجا تغییر کرد و سرمایه گذاری ها در خطر افتاد، ریسک حاکمیتی روی داده است.

 

ریسک نقد شوندگی

این ریسک از دیگر ریسک های نهاد مالی است. زمانی این ریسک پیش می آید که دارایی های یک نهاد مالی نقد شدنی نباشد. معمولاً در شرایطی مانند مطالبات معوق  یعنی موجود نبودن مطالبات  علاوه بر ایجاد ریسک اعتباری این نگرانی هم ایجاد می شود که دارایی نهاد مالی نقد نمی شود. در این صورت نهاد مالی با ریسک نقدینگی روبه روست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا