دانلود رایگان پایان نامه آثار اجرای استاندارد بین المللی مالی (IFRS) مالیات بر درآمد و شیوه افشاء

پایان نامه آثار اجرای استاندارد بین المللی مالی (IFRS) مالیات بر درآمد و شیوه افشاء

آثار اجرای استاندارد بین المللی مالی (IFRS) مالیات بر درآمد و شیوه افشاء آن درایران

(پایان نامه حسابداریپروژه مالی حسابداری)

پژوهشگر داود ناقور
استاد راهنما عبدالرضا تالانه
استاد مشاور هوشنگ جنگی
تعداد صفحات ۷۱ صفحه
فرمت pdf , word
دسته بندی پایان نامه ها

چکیده پایان نامه آثار اجرای استاندارد بین المللی مالی (IFRS) مالیات بر درآمد و شیوه افشاء

روند تجارت فعلی و دهکده جهانی ایجاد شده قطعا نیاز به زبان مشترکی دارد به نام حسابداری، که این زبان مشترک نیازمند استانداردهای یکپارچه بین المللی جهت شفافیت و پاسخگویی می باشد. در ایران بخصوص بعد از بحث برجام تاثیر اجرای استاندارد بین المللی (IFRS) و بویژه مبحث مالیات بر درآمد و شیوه افشای آن، قابلیت توجه بیشتری پیدا کرده که طی این تحقیق از دو جهت مالی و روانی از طریق ۹۶ پرسشنامه به آن پرداخته شده است. نتیجه بررسی این تحقیق نشان می دهد قطعا در صورت وجود بستر مناسب فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجرای یک دستورالعمل مشترک مالی و مالیاتی می تواند مبنای شفافیت و دقت و پاسخگویی بیشتر در اظهارات مالیاتی ضمن تامین رضایت پرداخت کننده و دریافت کننده مالیات و جذب بیشتر سرمایه گذار خارجی شود.

اما ازآنجا که این تحقیق هیچ پیشینه و سابقه قبلی ندارد و برای اولین بار انجام شده است نیازمند بررسی اجرایی بیشتر جهت تکمیل نتیجه گیری دقیق تر در پژوهش پرسشنامه ای بود که با بررسی ۳۰ شرکت بورسی طی سه سال متوالی ۹۱ تا ۹۳ در دو قالب محاسبه مالیات بر اساس قوانین مالیاتی داخلی و  بر اساس سود حسابداری )مبنای(IFRS  نهایتا مشخص گردید بطور خلاصه، شرکت ها بر اساس نوع فعالیت به شکل کلی دچار افزایش و کاهش پرداخت مالیات می شوند که شرکت های دارایی محور با افزایش پرداخت و شرکت های موجودی محور با کاهش پرداخت مالیات روبرو خواهند بود.بدیهی است این تحقیق طی شرایط موجود تا این مرحله پاسخگو است و استنتاج نتایج بیشتر نیازمند زمان ، بررسی بیشتر و بستر مناسب تر خواهد بود .

 

مقدمه آثار اجرای استاندارد بین المللی مالی (IFRS) مالیات بر درآمد و شیوه افشاء آن درایران

از آن جایی که حسابداری ،  زبان کسب و کار و تجارت است در دهکده جهانی، نیاز واقعی به مجموعه ای از استانداردهای حسابداری جهانی وجود دارد که در مقام زبان مشترک کسب و کارهای بین المللی انجام وظیفه کند. به عبارت دیگر، با توجه به رویه های موجود تجارت و کسب و کار، جهانی شدن امری اجتناب ناپذیر است؛ جهانی شدن به معنای پذیرش بدون چون و چرای دیدگاه های دیگران نیست، بلکه حساسیت ها و نیازهای خاص بازار سرمایه کشور باید مورد توجه قرار گیرد. به منظور افزایش شفافیت اطلاعاتی، بر حسب نیاز بازار سرمایه اعمال الزامات بیشتری مورد نیاز است. برای بکارگیری استانداردهای بین المللی که موجب شفافیت اطلاعاتی و پاسخگویی هرچه بیشتر بازار سرمایه و ارتقای جایگاه بین المللی کشور شود، باید با مشارکت تمامی فعالان حرفه حسابداری و حسابرسی کشور، نقشه راه مطلوبی تکمیل شود که در آن راهکارهای بهینه دستیابی به چنین هدفی ارائه گردد.

 

بیان مسئله در آثار اجرای استاندارد بین المللی مالی (IFRS) مالیات بر درآمد و شیوه افشاء آن درایران

جهانی سازی استانداردهای حسابداری پیامدهای اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی متفاوتی در پی خواهد داشت. تدوین استانداردهای حسابداری از شرایط محیطی و اقتصادی هر جامعه متاثر می شود و اعتقاد بر این است که اگر استانداردهای حسابداری بر اساس شرایط اقتصادی داخلی کشورها تدوین نشود، ممکن است منجر به بروز پیامدهای نامساعد شود. استفاده از استانداردهای حسابداری جامعه ای که در آن بازار سرمایه، از کارآمدی لازم برخوردار بوده و مالکیت بخش خصوصی در صنایع رشد نموده و تفکیک مالکیت از مدیریت به طور نسبی صورت گرفته، در جامعه ای که بازار سرمایه آن ضعیف، و تمرکز مالکیت در دستان دولت است و تفکیک مالکیت از مدیریت وجود ندارد، باتبع سودمند نخواهد بود.

 

روش تجزیه و تحلیل داده ها در آثار اجرای استاندارد بین المللی مالی (IFRS) مالیات بر درآمد و شیوه افشاء آن درایران

معمولاً برای تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات در یک تحقیق ، می توان از چند آزمون آماری مختلف استفاده نمود. بنابراین لازم است در انتخاب آزمونها، منطق خاصی رعایت گردد. یکی از معیارهای مورد استفاده در این مواقع، توان آزمون است. بدین معنی که یک آزمون آماری در صورتی مناسب است که وقتی  H۰   درست است، احتمال بسیار ضعیفی باشد که آن را رد کند و وقتی H۰  نادرست است، احتمال زیادی باشد که آن را رد نماید (کریمی ،۱۳۷۲، ۱۲۴).در این تحقیق به منظور آزمون فرضیات از روش های آمار توصیفی استفاده می شود. در مطالعه حاضر از تکنیک های تحلیل همبستگی و تحلیل عاملی با کمک نرم افزار spss استفاده می شود.

 

رایگان – دانلود فایل pdf پایان نامه  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا