پروژه مالی هزینه یابی مرحله ای در یک شرکت تولیدی

پروژه مالی هزینه یابی مرحله ای در یک شرکت تولیدی

پروژه مالی هزینه یابی مرحله ای در یک شرکت تولیدی

(هزینه یابی مرحله ای شرکت تولید پاکت فریزر)

 

تعداد صفحات ۹۳ صفحه
فرمت های پروژه DOCX
دسته بندی پروژه پروژه مالی حسابداری

پروژه ها و پایان نامه های مرتبط با پروژه مالی هزینه یابی مرحله ای در یک شرکت تولیدی شامل :

برای مشاهده و دانلود هرکدام از پروژه ها روی عنوان آن کلیک کنید . وبرای مشاهده تمام پروژه های حسابداری سایت روی لینک رو به رو کلیک کنید . ” لیست تمامی پروژه های موجود در سایت

 

مقدمه پروژه مالی هزینه یابی مرحله ای در یک شرکت تولیدی :

حسابداری بهای تمام شده (صنعتی) بخش عمده ای از فن حسابداری را تشکیل می دهد که استفاده از آن برای دستیابی به بهای تمام شده محصولات تولیدی و خدمات ارائه شده جهت بهبود وضعیت اقتصادی و صنعتی وکشاورزی کشور ضروروی به نظر می رسد . زیرا با قلیل بهای تمام شده محصولات و خدمات ازطریق کنترل هزینه ها به مدیریت شرکت این امکان می یابد که بهای فروش را مطابق با عرضه و تقاضا تعیین نمایید .به عبارت دیگر سود باید از تقلیل بهای تمام شده بدست آید نه ازطریق افزایش بهای فروش تا زمینه رقابت و… ایجاد کنند .در این پروژه سعی شده که حسابداری تمام شده (هزینه یابی مرحله ای ) به بیان ساده تشریح گردد . به طوری که در مورد مطالعه کنندگان حسابداری های مقدماتی و پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد .

 

طبقه بندی هزینه‌ها به دو نوع هزینه‌های محصول و هزینه‌های دوره :

هزینه محصول همان هزینه تولید و یا به عبارتی جمع هر سه هزینه مواد مستقیم، کار مستقیم و هزینه‌های سربار ساخت است.
هزینه دوره به کلیه هزینه‌هایی اطلاق می‌شود که نتوان این هزینه‌ها را به عنوان هزینه‌های محصول قلمداد نمود این هزینه‌ها به نوعی یا دوره زمانی که طی آن واقع شده‌اند ارتباط دارد و در دوره وقوع در صورت سود و زیان انعکاس می‌یابند این هزینه‌ها در صورت سود و زیان تحت عنوان هزینه‌های عملیاتی طبقه بندی می‌شوند مانند هزینه‌های توزیع و فروش و هزینه‌های عمومی و اداری هزینه‌های دوره به عبارتی هزینه‌هایی هستند که نه به طور مستقیم و نه به طور غیر مستقیم با تولید هیچ گونه ارتباطی ندارند.

 

هزینه یابی مرحله ای چیست ؟

هزینه یابی مرحله ای در شرکتهایی مورد استفاده قرار می گیرد که تولیدات به صورت انبوه و پیوسته باشد و بین مراحل تولیدی و واحد های تولیدی هیچ گونه تفاوتی وجود نداشته باشد. یعنی محصولات از یکدیگر قابل تفکیک نباشند و در حجم بالا تولید شوند .این روش در صنایع شیمیایی ،دارو سازی ، نفت ، ریسندگی و بافندگی ، صنایع کاغذ و پتروشیمی ، پلاستیک سازی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای چگونه است :

هزینه‌یابی مرحله‌ای سیستمی است برای اندازه گیری و گزارش قیمت تمام شده محصولات مشابهی که تولید آنها در یک سری عملیات تولیدی یکنواخت بصورت انبوه و پیوسته صورت می‌گیرد در هزینه‌یابی مرحله‌ای تأکید اصلی بر روی دایره یا مرکز هزینه می‌باشد در هر دایره یا مرکز هزینه ، عملیات تولیدی مختلفی صورت می‌گیرد مانند دایره تراشکاری یا مونتاژ معمولاً یک واحد محصول از دو یا چند دایره یا مرکز هزینه عبور می‌کند تا به انبار کالای ساخته شده برسد و در هزینه‌یابی مرحله‌ای هزینه های تولید (مواد مستقیم ، کار مستقیم و سربار کارخانه) هر دایره به حساب موجودی کالای در جریان ساخت همان دایره منظور می‌شود و گزارش هزینه تولید برای هر دایره در پایان دوره زمانی معین (هفتگی یا ماهانه) تهیه می‌گردد نمونه صنایعی که از سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای استفاده می‌کنند عبارتند از صنایع کاغذ، فولاد و شیمیایی.سیستم هزینه یابی مرحله ای زمانی به کار گرفته می شود که محصولات تولیدی یک دایره به هم مشابه واساسا همگن بوده واز یکدیگر قابل تفکیک نباشد به عبارت دیگر عملیات به صورت مداوم و پیوسته بوده وتولیده محصولات به صورت انبوه وسفارشی نباشد .

 

معادل آحاد تکمیل شده  :

مفهوم معادل آحاد تکمیل شده اساس هزینه‌یابی مرحله‌ای می‌باشد در اکثر موارد بر روی کلیه واحدهایی که طی دوره عملیات تولیدی بر روی آنها صورت می‌گیرد تکمیل نمی‌گردد بدین معنی که بعضی از آنها در پایان دوره تکمیل نشده باقی می‌مانند در این گونه موارد بخشی از هزینه‌های تولید باید به واحدهای در جریان ساخت پایان دوره تخصیص یابد بنابراین جهت تعیین قیمت تمام شده یک واحد جمع هزینه‌های تولید را نباید فقط بر روی واحدهای تکمیل شده تقسیم نمود بلکه واحدهای تکمیل نشده در پایان دوره نیز بایستی در محاسبات منظور گردد بدین منظور باید واحدهای در جریان ساخت پایان دوره را برحسب واحدهای تکمیل شده بیان نمود قبل از محاسبه آحاد تکمیل شده درجه تکمیل موجودی کالای در جریان ساخت باید تعیین گردد در بعضی از صنایع انجام این کار ایجاد اشکال نمی‌نماید اما در صنایعی که امکان تعیین درجه تکمیل موجودی کالای در جریان ساخت نباشد آن را باید برآورد نمود.

 

روش‌های هزینه یابی مرحله ای

پس از انتخاب نوع سیستم هزینه‌یابی، نوبت به انتخاب یکی از سه روش واقعی، نرمال، استاندارد جهت محاسبات بهای تمام‌شده می‌باشد. این روشها در حقیقت یاری دهنده مدیریت در تصمیم‌گیری بوده و اجرای هرکدام از آنها بستگی کامل به اطلاعات موجود در شرکت و همچنین انتظارات مدیریت خواهد داشت.

 

هزینه‌یابی نرمال یکی از روش های هزینه یابی مرحله ای :

در این هزینه‌یابی،کلیه هزینه‌های واقعی تولید در حسابهای مربوطه ثبت می‌گردد ولی برای محاسبه بهای تمام شده محصولات دو روش متفاوت بکار می‌رود. یعنی ابتدا سهم هزینه‌های سیستم تولید بر اساس ارقام تحقق یافته به بهای تمام شده ردیابی می‌شود، ولی جهت تخصیص هزینه‌های سربار از نرخ جذب سربار استفاده خواهد شد و با استفاده از نرخ مذکور، هزینه‌های سربار به بهای تمام شده محصولات منتقل می‌گردد. حسن این روش ارائه بهای تمام شده بدون نوسان است و عیب آن نیز پیچیدگی محاسبات تعیین نرخ جذب سربار و احتمال بروز خطا در این خصوص می‌باشد.
در برخی از موارد نیز دیده شده که هزینه‌های مواد اولیه با دستمزد بصورت استاندارد محاسبه شده و هزینه‌های سربار بصورت واقعی ثبت گردیده‌اند. این موارد بستگی به اطلاعات موجود در شرکتها داشته ولی اصولاً چون اطلاعات استاندارد مصرف مواد اولیه در شرکتها بیشتر از اطلاعات آنها نسبت به نرخ جذب سربار وجود دارد، اکثراً در ابتدا مواد اولیه را بصورت استاندارد ثبت نموده و به آرامی به طرف محاسبات نرخ جذب سربار روی می‌آورند.

 

 

مشاهده فهرست کامل این پروژه مالی حسابداری (کلیک کنید )

این پروژه ۱۰۰ درصد کامل و آماده ارایه می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا