تعریف پیمان های بلند مدت و انواع آن

پیمان های بلند مدت و انواع آن

تعریفی از پیمان های بلند مدت و انواع آن در مباحث جاری در حسابداری

پیمانکاری فعالیتی گسترده است که حوزه های متعدد و متنوعی مانند سد سازی، راه سازی، هواپیما سازی، کشتی سازی، ساخت اسکله و بنادر، نصب خطوط پست های فشار قوی و انتقال نیرو، ساخت فیلم های سینمایی و…  را در بر میگیرد.فرآیند پیمانکاری دارای جزئیات فنی زیادی است که از تهیه اسناد مناقضه شروع شده و تا تحویل قطعی کار ادامه می یابد.
پیمان های بلند مدت و انواع آن:

پیمانی بلند مدت است که برای طراحی، تولید یا ساخت یک دارایی منفرد قابل ملاحضه یا ارایه خدمات (یا ترکیبی از دارایی ها یا خدمات که تواما یک پروژه را تشکیل دهد) منعقد می شود و مدت زمان لازم برای تکمیل آن معمولا  بیش از یک سال است.
پیمان های بلند مدت را میتوان به دو دسته به شرح زیر طبقه بندی کرد :

 

۱- پیمان مقطوع :

پیمان بلند مدتی است که به موجب آن پیمانکار عملیات موضوع پیمان را با دریافت یک مبلغ مقطوع برای کل پیمان یا نرخ ثابت برای هر واحد موضوع پیمان (مثلا هر متر عملیات خاکبرداری) انجام میدهد. در برخی موارد  نرخ توافقی ممکن است بر اساس موارد خاص مشمول تعدیل قرار گیرد.

 

۲- پیمان امانی (پیمان با حق الزحمه مدیریت مبتنی بر مخارج) :

پیمان بلند مدتی است که به موجب آن علاوه بر مخارج قابل قبول یا مشخص شده در متن پیمان (ماننده تهیه و تامین مواد و مصالح و نیروی انسانی که توسط پیمانکار پرداخت گردید) درصد معینی از مخارج مزبور یا حق الزحمه ثابتی نیز به پیمانکار پرداخت می شود.

در برخی موارد تامین مواد و مصالح و نیروی انسانی بر عهده کارفرما می باشد و پیمانکار در قبال دریافت مبلغ معینی به عنوان حق الزحمه، تنها وظیفه مدیریت اجرایی را بر عهده می گیرد که اصطلاحا به آن پیمان مدیریت اجرا گفته می شود که نوعی پیمان امانی است.

 

این مقاله را حتما بخوانید : مراحل اجرای پیمان های بلند مدت

 

منبع :مباحث جاری حسابداری جمشید اسکندری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا