دانلود کتاب آموزش حسابداری اجاره ها

دانلود کتاب حسابداری اجاره ها

کتاب آموزش حسابداری اجاره ها از بابک عابدی صدقیانی
عضو هیأت علمی گروه حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز

 

اجاره موافقتنامه ای است که به موجب آن ، اجاره دهنده در قبال دریافت مبلغ یا مبالغ مشخصی حق استفاده از دارایی را برای مدت مورد توافق به اجاره کننده واگذار می کند. اجارهها به دو دستهی اجارههای سرمایهای و عملیاتی تقسیم می شوند. اجاره سرمایه ای عبارت است از اجاره ای که به موجب آن تقریباً تمامی مخاطرات و مزایای ناشی از مالکیت دارایی به اجاره کننده منتقل می شود. مالکیت دارایی ممکن است نهایتاً انتقال یابد یا انتقال نیابد. برای مشاهده توضیحات بیشتر و دانلود رایگان کتاب حسابداری اجاره ها در ادامه مطلب با آی آر حسابداران همراه باشید.

 

اجاره زمین، ساختمان و تجهیزات به طور یکجا

در صورتی که قرارداد اجاره شامل تجهیزات هم باشد، تجهیزات باید مجزا شده و به عنوان یک قرارداد جداگانه هم توسط اجاره کننده و هم اجاره دهنده تلقی گردد. سهم حداقل پرداختی های اجاره قابل اعمال برای تجهیزات باید بر اساس روش مناسبی برآورد گردد. اجاره دهنده و اجاره کننده باید شرایط سرمایه ای بودن را برای تجهیزات مورد اجاره به طور مستقل از زمین و ساختمان بررسی کند.

 

محاسبه ارزش فعلی حداقل مبالغ اجاره

حداقل مبالغ اجاره برای اجاره کننده و اجاره دهنده در مجموع شامل اقساط اجاره، ارزش اختیار خرید مطلوب، ارزش باقیمانده تضمین شده، ارزش باقیمانده تضمین نشده و مخارج اولیه اجاره بوده که از بین آنها، مخارج اولیه ی اجاره نیازی به محاسبه ارزش فعلی ندارد، زیرا که در همان ابتدای اجاره اتفاق میافتد. اما محاسبه ارزش فعلی سایر اقلام به شرح زیر خواهد بود…

 

حسابداری اجارههای سرمایهای در دفاتر اجاره کننده

اگر بر اساس هر یک از معیارهای پنجگانه، اجاره سرمایه ای شود در این صورت لازم است که دارایی مورد اجاره و تعهدات مرتبط با آن در دفاتر اجاره کننده شناسایی شود. دارایی اجاره ای بر اساس اقل ارزش منصفانه آن و ارزش فعلی حداقل مبالغ اجاره شناسایی خواهد شد. انعکاس بدهی های مربوط به اجاره های سرمایه ای به شکل مبلغ کاهنده دارایی های مربوط در ترازنامه مجاز نبوده و حصه جاری این بدهیها باید در سرفصل بدهی های جاری و باقیمانده آن جز بدهی های غیرجاری نشان داده شود.

 

حسابداری اجارههای عملیاتی در دفاتر اجاره کننده

اگر هیچ یک از معیارهای پنجگانه اجاره سرمایهای مطرح نباشد، در این صورت اجاره عملیاتی خواهد بود. در اجاره عملیاتی دارایی مورد اجاره و تعهدات مرتبط با آن در دفاتر اجاره کننده شناسایی نشده و لذا استهلاک نیز شناسایی نخواهد شد. در اجاره های عملیاتی ، مبالغ اجاره باید بر مبنای خط مستقیم طی دوره اجاره به عنوان هزینه دوره شناسایی شود مگر اینکه مبنای سیستماتیک دیگری بیانگر الگوی زمانی کسب منافع اقتصادی توسط استفاده کننده باشد. از طریق لینک زیر میتوانید کتاب حسابداری اجاره ها را به صورت رایگان دانلود کنید

 

توجه:کاربران گرامی لطفا آی آر حسابداران را به دوستانتان معرفی کنید…

» حجم فایل :۴.۹۹ مگابایت
» منبع و رمز : www.irhesabdaran.ir
» توضیحات :
فرمت این فایل pdf می باشد.
برای مشاهده واجرای فایل از نرم افزار Adobe PDF Reader استفاده کنید
برای راحتی شما فایل ها رمز گذاری نشده است
» کپی رایت مطلب :
هرگونه کپی برداری از این مطلب غیر مجاز و حرام می باشد.
جهت ارتباط با مدیر سایت از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید
مشکلات مطلب را در قسمت نظرات بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا