دانلود پاورپوینت تئوری های حقوق صاحبان سرمایه

دانلود پاورپوینت تئوری های حقوق صاحبان سرمایه

دانلود پاورپوینت تئوری های حقوق صاحبان سرمایه

درس تئوری حسابداری – فصل سوم کتاب تئوری حسابداری

 

تعداد اسلاید ۳۱
فرمت ppt
دسته بندی پاورپوینت حسابداری

 

مقدمه ای بر تئوری های حقوق صاحبان سرمایه

تعامل واحدهای انتفاعی با مالکان ، در حسابهای مربوط به حقوق صاحبان سرمایه منعکس می شودکه در برخی از تئوری های قیاسی کوشش شده که این تعامل و ارتباطات نشان داده شود . بررسی این تئوری ها برای اهدف زیر مفید است : ۱ – تفسیر حقوق صاحبان سرمایه منعکس درحسابهای مربوط ۲ – تعیین برخی از اجزای سود. مشکل این تئوریهای مورد بحث این است که علیرغم اهمیت ارتباط واحد انتفاعی با مالکان آن ، این ارتباطات ، مبنای کامل و مناسبی را برای تعریف و تفسیر تمامی رویدادهای واحد انتفاعی ایجاد نمیکند. به نظر برخی ازنویسندگان حسابداری به منظور دستیابی به ثبات رویه ، لازم است یکی از تئوری های صاحبان سرمایه انتخاب و به کار گرفته شود.اگرچه این نکته نظر جای بحث دارد.

 

تئوری مالکانه Proprietor Theory

این تئوری به اوایل قرن ۱۸ میلادی بر می گردد. بر اساس این تئوری مالکان و واحدهای انتفاعی جدا ازهم نیستند. این تئوری اقتصادهایی را که به طور عمده متشکل از واحدهای اداره شده توسط مالکان بوده است را بخوبی توصیف می کند. ‌در اواخر قرن ۱۹ ، پس از انقلاب صنعتی و تشکیل و رشد شرکتهای بزرگ ، این تئوری تعدیل شده است.(چون در آن زمان بسیاری از اصلاح طلبان ، درخواست دخالت دولت را در این قبیل واحدهای اقتصادی بزرگ داشتند) نظریه پردازان این تئوری کوشش کرده اند مالکان واحد های انتفاعی را در مرکزیت واحد های انتفاعی قرار می دهند.

 

تصویر اسلاید های تئوری های حقوق صاحبان سرمایه

تصویر اسلاید های پاورپوینت تئوری های حقوق صاحبان سرمایه

 


تئوری شخصیت حسابداری    Entity Theory

معمار اصلی این تئوری پرفسور پی تون(Payton(در سال۱۹۲۲).) در اثر نارضایتی از جهت گیریهای تئوری مالکانه اقدام به تدوین این تئوری کـرد. در این تئوری واحد انتفاعی و صاحبان آن از یکدیگر متمایز و تفکیک شده اند . به بیان دیگر واحد انتفاعی ، موجودیتی مستقل و هویتی متمایز از مالک یا مالکان آن دارد. در این تئوری واحدانتفاعی ، مرکز توجه حسابداری و هدفهای گزارشگری مالی است. در این تئوری دارائی ها و بدهی ها متعلق به واحد انتفاعی است و سهامداران مالک دارائی ها نیستند بلکه سهامدار شرکت هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا