عوامل توجیه کننده تقاضا برای حسابرسی

عوامل توجیه کننده تقاضا برای حسابرسی

عوامل توجیه کننده تقاضا برای حسابرسی شامل ۵ مورد زیر می باشد

۱-تضاد منافع بالقوه بین مدیران و مالکان:

وقتی استفاده‌کننده اطلاعات تصور می‌کند که بین او و تهیه‌کننده اطلاعات تضاد منافع بالفعل یا بالقوه وجود دارد، احتمال تحریف (عمدی و یا سهوی) اطلاعات دریافت شده برایش مطرح می‌شود.

از این رو کیفیت اطلاعات دریافت شده مظنون تلقی می‌شود و انجام حسابرسی توسط شخصی مستقل و عاری از تصور تضاد منافع را لازم می‌شمارد.تضاد منافع بین کارگماران (مالکان) و کارگزاران (مدیران) باعث می شود حسابرس مستقل با حضور درایتمندانه،هرگونه حرکات سوء مدیریت را پیشگیری یا کشف کند .

 

۲-توسعه دامنه مبادلات اقتصادی:

در مواردی که استفاده کننده گان از صورت های مالی احساس نمایند که تصمیماتی که میگیرند آینده اقتصادی و یا ثروت آتی آن ها را  به طور عمده  تحت تاثیر قرار خواهد داد تلاش میکنند قبل از اتخاذ تصمیم ،از درست بودن و کیفیت اطلاعات موجود، اطمینان منطقی حاصل نمایند.

کیفیت اطلاعات اطلاعات صورت های مالی محرز نمی شود مگر اینکه شخص مستقلی به نام حسابرس مستقل آنها را حسابرسی کرده باشد (پیامد های با اهمیت اقتصادی )

 

۳-پیچیدگی صورت های مالی :

با توسعه شرکت های سهامی و گسترش دامنه فعالیت های آنها وپیچیده شدن معاملات تجاری ، اطلاعات مندرج در صورت های مالی پیچیده میشود ، ولیکن استفاده از صورت های مالی این توان را پیدا نمیکنند که از تمام اطلاعات در راستای منافع خود استفاده نمایند. زیرا پیچیده گی صورت های مالی سبب میگردد مدیران شرکت به سادگی بتوانند آثار تحریف در صورتهای مالی را پنهان سازند . لذا مکانیزمی لازم است تا با استفاده کننده گان از صورت های مالی اطمینان منطقی داد که صورت های مالی عاری از هرگونه تحریف و اشتباهات عمده می باشند . و این مکانیزم چیزی جز حسابرسی صورت های مالی نمی باشد

 

۴-عدم دسترسی مستقیم استفاده کننده گان به اطلاعات مالی و تهیه کننده گان اطلاعات:

به علت تعداد زیاد مالکان واحد های اقتصادی ، امکامکان نظارت و بازرسی اطلاعات و اسناد و مدارک شرکت برای تک تک مالکان میسر نیست و سرمایه گذاران به صورت مستقیم به اطلاعات اولیه مورد نیاز دسترسی ندارند و نمیتوانند شخصا از کیفیت اطلاعات مندرج در صورت های مالی اطمینان منطقی، حاصل کنند.لذا از یک شخص ثالث به عنوان حسابرس مستقل دعوت می شود تا نسبت به صورت های مالی شرکت اظهار نظر نموده وصحت و سقم اطلاعات صورت های مالی را تایید نمایید.

 

۵-الزامات قانونی یا اصرار یک عامل ذی نفع مانند بانک ها یا شرایط خاص

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا