مراحل اجرای پیمان های بلند مدت

مراحل اجرای پیمان های بلند مدت

مراحل اجرای پیمان های بلند مدت

 در مقاله قبلی تعریفی از پیمان های بلند مدت و انواع آن را برای شما توضیح دادیم و در این مقاله قصد داریم،مراحل اجرای پیمان های بلند مدت را توضیح بدیم برای مشاهده و مطالعه مقاله های قبلی روی لینک زیر کلیک کنید .

این مقاله را حتما بخوانید : تعریفی از پیمان های بلند مدت و انواع آن

 

مراحل اجرای پیمان های بلند مدت :

طرح های بلند مدت پیمان کاری معمولا در سه مرحله

۱-مطالعات مقدماتی

۲-مطالعات تفصیلی

۳-اجرای طرح انجام می شود

در مرحله مطالعات مقدماتی، مطالعات شناسایی طرح شامل تحقیقات و برسی های مربوط به تعیین هدف طرح، شناخت اجزای تشکیل دهنده، امکانات فنی لازم، مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز در طول مدت اجرای طرح و بلاخره توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی، و زیست محیطی طرح انجام شده و حاصل این مطالعات به شکل گزارشی تدوین می شود که شامل نقشه های مقدماتی، تدوین مشخصات کلی طرح و انتخاب مناسب ترین گزینه از بین گزینه های موجود است.

 

پس از پذیرش و تصویب طرح مقدماتی، مطالعات تفصیلی برای تهیه طرح نهایی آغاز می شود. بدین ترتیب که ابتدا نقشه های تفصیلی طرح تهیه می شود که شامل نقشه برداری ها، طراحی های دقیق و آزمایش های لازم به منظور تعیین مشخصات فنی طرح، مقادیر دقیق کار، برنامه زمانی اجرای کار، منابع تهیه مصالح و… است. سپس اسناد و مدارک مناقصه تهیه می شود. که شامل شرایط عمومی و خصوصی پیمان، مشخصات فنی  عمومی و خصوصی و سایر اطلاعاتی است که لازم است در اختیار پیمانکاران قرار گیرد. اسناد و مدارک مناقصه باید به شکلی تنظیم و فراهم شود که پیمان کار در صورت تمایل به شرکت در مناقصه، بدون هیچ ابهامی بتواند بر اساس آنها مبلغ پیشنهادی خود را برای اجرا محاسبه کند.

پس از انجام مراحل مطالعاتی، مقدماتی و تفصیلی، عملیات اجرایی طرح انجام می شود که شامل ۶ مرحله به شرح زیر است

  1. ارجاع کار به پیمانکار
  2. انعقاد قرار داد
  3. تجهیز کارگاه و اجرای عملیات اصلی
  4. تهیه صورت وضعیت کارهای انجام شده
  5. تحویل موقت
  6. تحویل قطعی

 

منبع :مباحث جاری حسابداری جمشید اسکندری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا