دانلود پاورپوینت اوراق مشارکت

پاورپوینت اوراق مشارکت در درس بررسی موارد خاص در حسابداری

پاورپوینت اوراق مشارکت در درس بررسی موارد خاص در حسابداری

 

تعداد اسلاید ۴۲
فرمت ppt
دسته بندی پاورپوینت حسابداری

مقدمه پاورپوینت اوراق مشارکت در بررسی موارد خاص در حسابداری

یکی از ابزارهای مالی که در اکثر کشورهای جهان برای تامین کسر بودجه و اجرای فعالیتهای عمرانی و انتفاعی دولت و سایر شرکتها و موسسات مورد استفاده قرار می گیرد، استقراض عمومی از طریق انتشار اوراق قرضه و مشارکت می باشد. اغلب شرکتهای بزرگ نمی توانند استقراض های میلیاردی خود را فقط از طریق یک وام دهنده تامین کنند. زیرا هیچ اعتبار دهنده ای تمایل ندارد که چنین ریسک بزرگی را متقبل شود و در واقع حاضر نیستند که چنین مبلغ بالایی را فقط در یک  شرکت سرمایه گذاری نمایند. به همین دلیل بانکها و اعتبار دهنگان مبلغ وام را کوچک میکنند و تعداد وام گیرندگان را افزایش میدهند و بدین  ترتیب ریسک خود را متنوع کرده و کاهش می دهند.

 

تاریخچه اوراق قرضه و مشارکت در ایران

نخستین سابقه مکتوب: سالهای جنگ جهانی دوم و در خلال سال ۱۳۲۲ که فردی به نام دکتر میلسپو که که قبلا برای اصلاح امور مالیه به استخدام دولت ایران درآمده بود اقدام به انتشار اوراق نمود. سال ۱۳۳۰: دوران ملی کردن صنعت نفت و نخست وزیری دکتر مصدق که این اوراق بنام قرضه ملی صادر شد.که مبلغ کل آن معادل ۲میلیارد ریال بود که قرار بود در ۴نوبت هر دفعه ۵۰۰ میلیون ریال منتشر شوداما فقط بار اول آن منتشر شد و با سقوط دولت دکتر مصدق در کودتای ۲۸مرداد سال ۱۳۳۲ ادامه انتشار آن متوقف شد.

 

تعریف اوراق قرضه

طبق ماده ۵۲قانون تجارت ایران، ورقه قرضه، ورقهای است قابل معامله که معرف مبلغی وام با بهره معین می باشد که تمامی آن یا اجرای آن در موعد معینی باید مسترد (باز پرداخت شود). اوراق بهادار بدهی است که شرکتها با انتشار آن مبلغی را از عموم وام گرفته و متعهد میشوند که ارزش -اسمی اوراق را در سررسید و سود یا بهره آن را در مواعد معین پرداخت نمایند.

 

استرداد و فروش مجدد اوراق مشارکت خریداری

خریداران اوراق مشارکت ممکن است به دلیل نیاز به وجوه نقد، اوراق خریداری را پیش از سررسید به بانک عامل مستردد و یا به اشخاص دیگری بفروشند. چنانچه اوراق مشارکت خریداری به قیمتی بیش تر یا کمتر از ارزش ثبت شده آن بفروش برسد، ما به التفاوت باید به عنوان سود یا زیان دوره ای که معامله در آن انجام شده شناسایی و ثبت شود.

 

سود قطعی و سایر مزایای اوراق مشارکت

سود قطعی : سود مازاد بر سود علی الحساب در زمانی که قطعی می شود مستقیما به عنوان درآمد دوره قابل شناسایی است. سایر مزایا : مانند تخفیف مخصوص در خرید تولیدات طرح یا محصولات ناشر یا تبدیل اوراق به سهام ناشر آثار مالی این گونه امتیازات به عنوان درآمد دوره ای شناسایی و ثبت می شود که امتیاز مربوط تحقق یافته است.

 

تصویر اسلاید های پاورپوینت اوراق مشارکت :

دانلود پاورپوینت اوراق مشارکت

 

نتیجه گیری درباره اوراق مشارکت

یکی از راههای تامین منابع مالی انتشار قرضه میباشد که در ایران از لحاظ شرعی ربوی شناسایی گردیده است. و اوراق مشارکت جایگزین آن شده است. روند انتشار اوراق مشارکت در سالهای گذشته هم از لحاظ مبلغ و هم از لحاظ تعداد سیر صعودی داشته است و انتظار می رود که به صورت شتابدار هم ادامه پیدا کند.و درواقع بدین ترتیب از اوراق مشارکت به عنوان ابزاری برای جذب پس اندازهای مردم و انتقال آن به بخش خصوصی اقتصاد استفاده میشود(سیاستهای انقباضی)…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا