چسبندگی هزینه چیست؟

چسبندگی هزینه چیست ؟

هزینه ها به نسبت افزایش در فروش افزایش پیدا می کنند اما به نسبت کاهش در میزان فروش کاهش پیدا نمی کنند به این رفتار هزینه های نا متناسب چسبندگی هزینه یا هزینه های چسبنده گفته می شود.

 

نظریه تصمیمات سنجیده

 چسبندگی هزینه ها نتیجه تصمیمات سنجیده مدیران است. هنگامی که فروش کاهش می یابد برخی از مدیران، این کاهش را موقتی تصور کرده وانتظار بازگشت فروش به سطح قبلی را درآینده نزدیک دارند. بنابراین در تصمیمی سنجیده، منابع مربوط به فعالیتهای عملیاتی را در دوره های کاهش فروش حفظ میکنند؛ زیرا اگر منابع در پاسخ به کاهش فروش حذف شده و در دوره های افزایش فروش، مجددا تحصیل شوند، هزینه های شرکت در بلندمدت افزایش می یابد.

 

نظریه تأخیر در تعدیل هزینه

 بر اساس نظریه مذکور، هزینه ها به این دلیل دچارچسبندگى مى شود که سرعت کاهش فروش و هزینه ها نمى تواند یکسان باشد. شدت چسبندگى در کوتاه مدت، بیشتر از میان مدت وبلند مدت است و چسبندگى هزینه ها در بلند مدت، کاهش مى یابد و نوسان هاى هزینه به نوسان هاى فروش نزدیک تر مى شود. علاوه بر این چسبندگی هزینه، در نوسان ها و کاهش هاى بااهمیت فروش دیده مى شود، ولى این پدیده در کاهش هاى ناچیز مشاهده نمى شود در واقع حقیقت این است که هزینه ها نمى تواند به سرعت کاهش فروش، کاهش یابد .

 

تأثیر پیش بینی مدیریت بر چسبندگی هزینه ها

 چسبندگی هزینه ها در دوره های کاهش فروش مشاهده می شود و موجب کاهش سود یک دوره می شود. اما مدیران تأکید بیشتری بر سودهای بلند مدت دارند. پس هزینه های اضافی در دوره های کاهش فروش که به منظور آمادگی برای افزایش فروش در آینده انجام می شود، به شرطی که کاهش تقاضا موقتی پیش بینی شده باشد را تحمل، تا در آینده افزایش فروش حفظ شود. از این رو، پیش بینى رفتار هزینه ها با توجه به سطح فعالیت و بدون در نظر گرفتن صفاتی نظیر چسبندگی هزینه ها ممکن است گمراه کننده باشد.

‫2 دیدگاه ها

  1. mohammad . talebi گفت:

    پروژه همین موضوع رو میخام یعنی چسبندگی هزینه رو میخام لطفا راهنمایی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا