روش های نایفو و هایفو در قیمت گذاری کالا

روش های نایفو و هایفو در قیمت گذاری کالا

%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88-%d9%88-%d9%87%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88-%d8%af%d8%b1-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%a7

روش های نایفو و هایفو در قیمت گذاری کالا

روش NIFO در قیمت گذاری کالا چیست؟
 در روش قیمت گذاری NIFO) Next-In-First-Out)  اولین صادره با نرخ وارده آتی، حواله خروج کالا بر اساس قیمت تمام شده صادر نمی شود بلکه کالای صادره بر اساس قیمتی که سفارش داده شده است و هنوز به انبار وارد نشده قیمت گذاری می گردد.

مثال آموزش روش NIFO

اگر موجودی کالای در انبار  در ۲ مرحله ابتدا با نرخ ۱۰۰ ریال و در مرحله بعد با نرخ  ۱۶۰ ریال وارد شده است و در مرحله سوم از همین کالا با نرخ ۱۷۰ ریال سفارش داده شده که هنوز تحویل انبار نشده است، در چنین وضعیتی کالای صادره از انبار با نرخ ۱۷۰ ریال ثبت می گردد.

 نکته ۱:

مهمترین مزیت این روش این است که قیمت جایگزینی آن نسبت به روش لایفو نزدیک تر به نرخ روز است.

 نکته۲:

این روش برای ارزیابی موجودی کالا جز در شرایط بسیار خاص از لحاظ گزارش گیری های مالی بکار میرود و از روش های پذیرفته شده حسابداری محسوب نمی شوند و بطور خاص در مقایسه با روش های متداول مانند میانگین، FIFO و LIFO، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

این مقاله را حتما بخوانید : مراحل اجرای هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)

روش Hifo در قیمت گذاری کالا چیست ؟

در روش اولین صادره با گرانترین نرخ وارده (هایفو) Highest-In-First-Out کالای صادره از انبار بر اساس گرانترین نرخ کالای وارده به انبار قیمت گذاری می شود و این بیشترین نرخ تا زمانی که مواد با بالاترین قیمت تمام شود ادامه دارد و پس از ان نرخ بیشتر بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین در روش hifo کالاهای با قیمت تمام شده بالاتر به حساب تولید یا فروش منظور می شوند و موجودی پایان دوره بر اساس نرخ های پایین تر ارزشیابی و در ترازنامه منعکس می گردند.

روش hifo دارای این مزیت است که در نوسان قیمت ها بیشترین هزینه مواد بدوا” جذب تولید یا فروش می شود و ارزیابی موجودی کالای پایان دوره بر اساس هزینه پایین انجام می شود که منجر به ایجاد یک ذخیره مخفی می گردد.

این روش برای ارزیابی موجودی کالا جز در شرایط بسیار استثنایی از لحاظ مقاصد گزارشگری مالی بکار می رود و جزء روش های پذیرفته شده حسابداری محسوب نمی شود .

مثال آموزش روش Hifo:
فرض کنید در یک شرکت بازرگانی موجودی پایان دوره یک قلم از کالاهای شرکت در پایان سال مالی ۹۲ تعداد ۵۰۰ عدد باشد و اطلاعات زیر در مورد آن کالا در دست است:

موجودی کالای اول دوره ۲۰۰ با قیمت ۱۰۰،۰۰۰ ریال
خرید اول ۲۵۰ با قیمت ۱۳۰،۰۰۰ ریال
خرید دوم ۳۰۰با قیمت ۱۱۵،۰۰۰ ریال
خرید سوم ۲۰۰ با قیمت ۱۲۵،۰۰۰ ریال

مطلوبست محاسبه بهای تمام شده کالای پایان دوره بر اساس روش HIFO:

▫️پاسخ:
بالاترین قیمت مربوط به اولین خرید          ۳۲،۵۰۰،۰۰۰ = ۱۳۰،۰۰۰ * ۲۵۰
بالاترین قیمت بعدی مربوط به سومین خرید ۲۵،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۲۵،۰۰۰ * ۲۰۰
بالاترین قیمت بعدی مربوط به دومین خرید ۵،۷۵۰،۰۰۰ = ۱۱۵،۰۰۰ * ۵۰       
بهای تمام شده کالای پایان دوره(۵۰۰ عدد)  ۶۳،۲۵۰،۰۰۰ ریال

روش های نایفو و هایفو در قیمت گذاری کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا