آموزش محاسبه شب کاری در قانون کار + فیلم

آموزش محاسبه شب کاری و فوق العاده شب کاری + فیلم

آموزش محاسبه حقوق شب کاری و فوق العاده شب کاری

آموزش محاسبه شب کاری در قانون کار + فیلم

 

یکی از بازه های کاری کارگران در تایم شب می باشد. و این دسته از کارگران در شیفت شب در شرکت حضور دارند و کار می کنند. و یکی از چالش های حسابداران بخش حقوق و دستمزد انجام محاسبات مربوط به حقوق و مزایایی کارگران شب کار می باشد که در ادامه این پست در سایت آی آر حسابداران به صورت کامل نحوه محاسبه شبکاری را بررسی خواهیم کرد.

 

شب کاری از چه ساعتی است ؟

بر اساس ماده ۵۳ قانون کار ، کار روز به کار های گفته می شود که زمان انجام آن از ساعت ۶ بامداد تا ۲۲ می‌باشد و شبکاری به کاری گفته می شود که زمان انجام آن بین ساعت ۲۲ تا ۶ بامداد باشد. در نتیجه به کارگرانی که از ساعت ۱۰ شب تا ساعت ۶ صبح در محل شرکت برای انجام کار حضور د اشته باشند کارگر شیفت شب یا شبکار گفته می شود.

 

فیلم آموزش محاسبه شب کاری در قانون کار

 

شب کاری در قانون کار

بر اساس ماده ۵۸ قانون کار ، برای هر ساعت کار در شب تنها به کارگران غیر نوبتی ۳۵% اضافه بر مزد ساعت کار عادی تعلق میگیرد. یعنی کارگرانی که در شیف شب کار می کنند علاوه بر دستمزد عادی باید ۳۵ درصد حقوق اضافه دریافت کنند که به آن فوق العاده اضافه کاری گفته می شود و  در ادامه نحوه محاسبه آن را بررسی می کنیم.

 

فرمول محاسبه شب کاری برای کارگران و کارمندان

قدم اول : برای محاسبه شب کاری اول باید حقوق عادی روزانه محاسبه و دستمزد ساعتی کارگران را محاسبه کرد. بعد از آن حقوق روزانه کارگر را تقسیم می کنیم بر عدد ۷.۳۳ تا دستمزد ساعتی عادی محاسبه شود .

مزد ساعتی عادی کارگر= ۷.۳۳ ÷ مزد روزانه

قدم دوم : برای محاسبه فوق العاده شب کاری باید دستمزد عادی کارگر را در ۰.۳۵ ضرب کنید تا فوق العاده شب کاری یک ساعت بابت یک ساعت کارگر محاسبه شود.

فوق العاده هر ساعت شب کاری= ۰.۳۵ × مزد ساعتی

قدم سوم : در قدم سود فوق العاده شب کاری هر ساعت کارگر را در تعداد ساعت کارگر ضرب می کنیم تا مبلغ کامل فوق العاده شب کاری کارگر در طول یک ما محاسبه شود.

فوق العاده هر ساعت شب کاری= تعداد ساعات شب کاری × فوق العاده هر ساعت شب کاری

 

مثال درباره محاسبه حقوق شب کاری

داوود در یک شرکت به‌صورت شب‌کاری کار می‌کند. او ۱۰ ساعت کار کرده است که دستمزد هر ساعت کار او ۲۰۰ هزار تومان است. مطلوب است محاسبه فوق‌العاده شب‌کاری او در طول یک ماه.

دستمزد عادی کارکرد داوود ۲.۰۰۰.۰۰۰=۲۰۰.۰۰۰×۱۰   
فوق‌العاده شب‌کاری بابت یک ساعت     ۷۰.۰۰۰=۳۵%×۲۰۰.۰۰۰     
فوق‌العاده شب‌کاری جناب داوود ۷۰۰.۰۰۰=۷۰.۰۰۰×۱۰

 

دوره جامع آموزش صفر تا صد حسابداری حقوق و دستمزد

در یک پکیج کامل آموزش حسابداری حقوق و دستمزد را از قدم صفر تا سطح حرفه ای و پیشرفته به صورت کامل آموزش دادیم که شما میتوانید این بسته آموزشی را در حال حاضر با تخفیف ویژه از طریق بخش محصولات سایت بررسی و تهیه کنید. ضمنا شما میتوانید در بخش محصولات آموزشی حسابداری سایت تمامی دوره ها و آموزش های که قرار گرفته را بررسی کنید و همچنین در بخش فیلم های آموزشی سایت میتوانید فیلم های آموزشی حسابداری را ببینید و  به صورت کاملا رایگان دانلود کنید

 

🟨🔰🟨لطفا نظرات خود را در خصوص این ابزار و این فیلم آموزشی از طریق بخش نظردهی زیر برای ما ارسال کنید. نظرات شما باعث دلگرمی ما و ارایه پست های بیشتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا