دانلود کتاب دستورالعمل تنخواه گردان pdf

دانلود رایگان کتاب دستورالعمل تنخواه گردان pdf

دانلود رایگان کتاب دستورالعمل تنخواه گردان pdf + آیین نامه تنخواه گردان

 

در این پست از آی آر حسابداران کتاب دستورالعمل تنخواه گردان را شما آماده کردیم . دستورالعمل تنخواه گردان توسط جناب آقای محمد علیزاده در ۹ صحفه تهیه و تنظیم شده است . در این کتاب تمامی ماده های مربوط به دستورالعمل تنخواه گردان شرکتها و ادارات به صورت کامل توضیح داده شده است . برای مشاهده توضیحات بیشتر و دانلود رایگان کتاب دستورالعمل تنخواه گردان در ادامه مطلب با ما همراه باشد .

تنخواه و تنخواه گردان چیست ؟

در اغلب واحد های تجاری برای پرداختهای جزئی و مستمر مانند ایاب و ذهاب و خرید برخی مواد ضروری و فوری، مقداری وجه مورد نیاز می باشد. پرداختهای مذکور از طریق چک غیر عملی می باشد ،زیرا دریافت وجه چک از بانک موجب تأخیر در انجام آن عمل ونیز هزینه ای را در خواهد داشت. از سوی دیگر، چون این پرداختها به طور مستمر صورت می گیرد وجمع آنها مبلغ قابل ملاحظه ای را تشکیل می دهد، اعمال کنترل بر آنها ضروری می باشد.برای انجام این کنترل ، در بسیاری از مؤسسات مبالغ مشخصی در اختیار یک یا تعدادی از کارکنان قرار می دهند که این مبالغ« تنخواه گردان» نامیده می شوند. معمولاً در قبال مبلغ پرداخت شده به مسئوول تنخواه گردان ، از وی تضمین کافی اخذ می شود. برای دانلود رایگان کتاب دستورالعمل تنخواه گردان pdf در ادامه مطلب با آی آر حسابداران همراه باشید .

 

اهداف ایجاد تنخواه گردان شامل موارد زیر می باشد :

  • ایجاد سهولت و تسریع در امر پرداخت: استفاده از تنخواه گردان در مورد پرداختهای جزئی هزینه ها و همچنین در مواردی که پرداختها جنبه فوریت دارند و یا دسترسی به بانک وجود ندارد، باعث سهولت و تسریع در امر پرداخت میشود.
  • کاهش حجم عملیات پرداختهای نقد و بانک: چنانچه پرداختهای مذکور در بند اول از طریق صندوق و یا بانک انجام پذیرد با توجه به تعداد پرداختها و طی مراحل عملیات پرداخت، این امر علاوه بر کندی در امر پرداخت موجب افزایش حجم عملیات حسابداری خواهد شد.
  • افزایش کنترل وجوه نقد: با توجه به بندهای فوق استفاده از روش پرداخت تنخواه گردان باعث افزایش کنترل بر وجوه نقد میشود که چگونگی ایجاد و استفاده از تنخواه گردان در این آیین نامه تشریح شده است.

 

روش های ثبت تنخواه گردان در حسابداری شامل موارد زیر می باشد :

  • روش تنخواه گردان ثابت : برطبق این روش در اولین پرداخت وجه به حساب تنخواه ثبت بدهی آن زده میشود و حساب تنخواه بدهکارمیگردد. در پایان دوره معین ثبت معکوس آن انجام می شود وبه همراه آن ثبت سند هزینه ها زده میشود.در روش ثابت به این علت که مبلغ وجه برای مدت زمان خاصی نزد تنخواه گردان باقی میماند و پس از آن صورت هزینه ها ارسال میگردد و همچنین با توجه به آیین نامه تحریر دفاتر از نظر مالیاتی چندان مورد استفاده ی موسسات قرار نمیگیرد.
  • روش تنخواه گردان متغیر : در روش متغیر بر خلاف روش ثابت به محض اینکه اسناد هزینه ارائه شد ثبت بستانکاری تنخواه زده میشود و برای هزینه های اتی ان شارژ مجدد صورت میگیرد.

 

تفاوت تنخواه گردان با صندوق شرکت در چه مواردی است ؟

  • الف – دارنده تنخواه گردان تحت هیچ شرایطی مجاز به دریافت وجه نمی باشد . ( دریافتهایی که جهت تسویه علی الحساب پرداختی انجام می شود از این قاعده مستثنی است . ) همچنین مسئول تنخواه گردان فقط می تواند در حدود اختیارات خود مبادرت به پرداخت وجه نماید . بدیهی است که عملیات دریافت از وظایف صندوقدار بوده و از طریق حسابداری انجام می گیرد .
  • ب – پرداختهای صندوق ضروریست روزانه مورد ثبت قرار گیرند ولی پرداختهایی که از طریق تنخواه گردان انجام می شود در هنگام واریز هزینه های انجام شده در حسابها ثبت می گردند .
  • ج – پرداختهای تنخواه گردان همواره جهت هزینه ها و موارد مشخص انجام می شود . در حالی که پرداختهای صندوق عموما” از چنین محدودیتی برخوردار نیست و فقط حسب مورد می توان پاره ای از محدودیتها را اعمال کرد .
  • د – مانده حساب تنخواه گردان در دفاتر همواره مبلغ ثابتی می باشد ( میزان اولیه هنگام ایجاد ) حساب تنخواه گردان پس از ایجاد فقط هنگام افزایش یا بستن حساب مورد ثبت قرار می گیرد . و البته در زمان ثبت صورت هزینه ها چون شارژ تنخواه معادل هر صورت هزینه می باشد عملا یک بار بدهکار ویک بار بستانکار می شود که تاثیری در مانده حساب نمی گذارد در حالی که حساب صندوق در قبال هر دریافت یا پرداخت مورد ثبت قرار خواهد گرفت .

 

توجه:کاربران گرامی لطفا آی آر حسابداران را به دوستانتان معرفی کنید…

» حجم فایل : ۰.۴۷۴ مگابایت
» رمز فایل : www.irhesabdaran.ir
» توضیحات :
فرمت این فایل PDF می باشد.
برای مشاهده واجرای فایل از نرم افزارAdobe PDF Readerاستفاده کنید
برای راحتی شما فایل ها رمز گذاری نشده است
» کپی رایت مطلب :
کپی برداری از مطالب تنها با اجازه مدیر امکان پذیر می باشد.
جهت ارتباط با مدیر سایت از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید
مشکلات مطلب را در قسمت نظرات بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا