آموزش محاسبه حق ماموریت در قانون کار + فیلم

همه آنچه باید درباره  محاسبه حق ماموریت در حقوق و دستمزد بدانید

 فیلم آموزش نحوه محاسبه فوق العاده ماموریت و حق ماموریت

 

در پست قبلی در سایت آی آر حسابداران به صورت کامل نحوه محاسبه شب کاری در قانون کار را آموزش دادیم که میتوانید آن را پست را مطالعه کنید و در این پست از سایت دانشجویان حسابداری ایران میخواهیم در خصوص حق ماموریت و فوق العاده ماموریت صحبت کنیم و به صورت کامل با آن آشنا شویم.

 

ماموریت در حقوق و دستمزد چیست ؟

وقتی کارفرما ، کارگران رای برای انجام کاری به شهر یا استان دیگه ای اعزام کند میگویم که کارگر به ماموریت رفته است. البته ماموریت های دورن شهری هم امکان دارد. اما به صورت کلی برای دریافت حق ماموریت یا فوق العاده ماموریت باید یک سری شرایطی را داشته باشد که در ادامه این شرایط را توضیح دادیم.

 

ماده ۴۶ قانون کار و حق ماموریت در حقوق و دستمزد

به کارگرانی که به موجب قرارداد یا موافقت بعدی به ماموریتهای خارج از محل خدمت اعزام می‌شوند فوق‌العاده ماموریت تعلق می‌گیرد.‌این فوق‌العاده نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت و برگشت آنها را تامین نماید. تبصره – ماموریت به موردی اطلاق می‌شود که کارگر برای انجام کار حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باشد حداقل یک شب در محل ماموریت توقف نماید.

 

فرمول محاسبه حق ماموریت

حق ماموریت در قانون کار یکی از مواردی است که به عنوان حقوق و مزایای نقدی و غیرمستمر به فیش حقوقی کارگران و کارمندان اضافه می‌شود .فوق العاده حق ماموریت در قانون کار نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگر باشد. مثلا اگر دستمزد روزانه کارگری ۲۰۰ هزار تومان بود. باید برای هر روز ماموریت مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به عنوان حق ماموریت دریافت کند

 

فیلم آموزش نحوه محاسبه فوق العاده ماموریت و حق ماموریت

 

هزینه ایاب و ذهاب و سایر هزینه ها در زمان ماموریت

وقتی کارفرما قصد دارد کارگری را به ماموریت بفرستد باید هزینه های ایاب و ذهاب آن را پرداخت کند و یا اینکه وسیله نقلیه مناسبی در اختیار نیروی کار خود قرار بدهد تا به محل مورد نظر برود. ضمنا حسابداران باید اطلاعات مربوط به این هزینه ها را به صورت کامل بایگانی کند تا در صورت امکان در آینده بتواند به آنها استناد کند.

 

حق ماموریت معاف از مالیات و بیمه است

دستمزدی که به کارگر بابت حق ماموریت یا فوق العاده ماموریت پرداخت می شود معاف از مالیات می باشد و مشمول محاسبه بیمه هم نمی باشد. اما حسابداران باید تمامی اطلاعات مربوط به اینکه این دستمزد دریافتی بابت ماموریت می باشد را بایگانی تا در صورت نیاز بتوانند به آنها رجوع شود و این مورد را ثابت کنند.

 

ثبت روزنامه پرداخت حق ماموریت

سرفصلی که براری حق ماموریت پرداختی به کارگر باید در نظر گرفته شود یک سرفصل معین تحت عنوان هزینه حق ماموریت می باشد که از زیر مجموعه های سرفصل کل هزینه حقوق و دستمزد می باشد. و در زمان انجام ثبت حقوق و دستمزد برای حق ماموریت پرداختی به کارگر ثبت زیر در دفتر روزنامه یا سیستم حسابداری وارد می شود.

هزینه ماموریت       ***

                             بانک / حقوق پرداختنی        ***

 

دوره جامع آموزش صفر تا صد حسابداری حقوق و دستمزد

در یک پکیج کامل آموزش حسابداری حقوق و دستمزد را از قدم صفر تا سطح حرفه ای و پیشرفته به صورت کامل آموزش دادیم که شما میتوانید این بسته آموزشی را در حال حاضر با تخفیف ویژه از طریق بخش محصولات سایت بررسی و تهیه کنید. ضمنا شما میتوانید در بخش محصولات آموزشی حسابداری سایت تمامی دوره ها و آموزش های که قرار گرفته را بررسی کنید و همچنین در بخش فیلم های آموزشی سایت میتوانید فیلم های آموزشی حسابداری را ببینید و  به صورت کاملا رایگان دانلود کنید

 

✔ لطفا نظرات خود را در خصوص این ابزار و این فیلم آموزشی از طریق بخش نظردهی زیر برای ما ارسال کنید. نظرات شما باعث دلگرمی ما و ارایه پست های بیشتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا