مقاله حاکمیت شرکتی؛ تعاریف،مفاهیم و نظریات (word)

مقاله حاکمیت شرکتی؛ تعاریف،مفاهیم و نظریات از فاطمه طاوسی

مقاله حاکمیت شرکتی؛ تعاریف،مفاهیم و نظریات از فاطمه طاوسی

 نویسنده : خانم فاطمه طاوسی / کارشناسی ارشد رشته حسابداری / دانشگاه شهاب دانش

 

در این بخش از مرجع تخصصی دانشجویان حسابداری ایران برای شما یک مقاله جامع و کامل در خصوص موارد مربوطه حاکمیت شرکتی قرار دادیم .  نویسنده این مقاله خانم طاوسی می باشد. این فایل به صورت رایگان برای استفاده عموم دانشجویان و اساتید رشته حسابداری در ۱۲ صفحه و با فرمت word ارایه شده است که برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه مطلب با آی آر حسابداران همراه باشید.

 

چکیده مقاله حاکمیت شرکتی؛ تعاریف،مفاهیم و نظریات

در ادبیات سازمانی دو مفهوم عمده، متفاوت و مکمل برای بقا و پیشرفت سازمانها بررسی میشود. مفهوم اول مدیریت سازمان و دیگری حاکمیت است. حاکمیت سازمان یک مفهوم نظارتی است و توجه عمده به سازوکارها و دینامیک های تسهیل کننده ها و ممکن کننده های حیاتی سازمانها را از طریق نظارت دارد. به طورکلی از عوامل اصلی بهبود کارآیی اقتصادی، نظام حاکمیت شرکتی است که دربرگیرنده مجموعه ای از روابط بین مدیریت، هیات مدیره، سهامداران و سایر گروههای ذینفع است…

 

مقدمه مقاله حاکمیت شرکتی استاد فاطمه طاوسی

برای سالیان متمادی در گذشته، اقتصاددانان فرض می‌کردند که تمامی گروه‌های مربوط به یک شرکت سهامی برای یک هدف مشترک فعالیت می‌کنند؛ اما در سی سال گذشته، اقتصاددانان موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروه‌ها و چگونگی مواجهه شرکت‌ها با این‌گونه تضادها را مطرح کرده‌اند. به‌طور کلی این موارد، تحت عنوان «حاکمیت شرکتی» در حسابداری بیان می‌شود.

 

قدمت حاکمیت شرکتی درخارج از ایران :

موضوع حاکمیت شرکتی به شکل کنونی از اوایل دهه ی ۱۹۹۰ در انگلستان، امریکا و کانادا در پاسخ به مشکلات مربوط به اثربخشی هیئت مدیره شرکتهای بزرگ مطرح گردید. مبانی و مفاهیم حاکمیت شرکتی با تهیه گزارش کد بری (Cadbury )در انگلستان، مقررات هیئت مدیره در شرکت جنرال موتورز امریکا و گزارش دی (Dey )در کانادا شکل گرفته و بعدها با گسترش سرمایه گذاریهای بین المللی، نهادهای مختلفی همچون بانک جهانی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD )و… در این زمینه فعال شده و اصول متعدد و متنوعی را منتشر کردند. در سال های اخیر ، پیشرفتهای عمده ای در خصوص حاکمیت شرکتی در سطح جهان صورت گرفته و سازمان های بین المللی استاندارد های قابل قبول بین المللی در این مورد ارائه نموده اند.

 

دلایل اهمیت حاکمیت شرکتی

در اهمیت حاکمیت شرکتی برای موفقیت شرکت ها و ایجاد رفاه اجتماعی شکی نیست . این موضوع با توجه به رخدادهای اخیر اهمیت بیشتری یافته است . فروپاشی شرکت های بزرگ از قبیل انرون و ورلدکام و ….( که موجب زیان بسیاری از سرمایه گذاران و ذی نفعان شد و ناشی از سیستم های ضعیف حاکمیت شرکتی بود)،موجب تأکید بیش از پیش بر ضرورت ارتقا و اصلاح حاکمیت شرکتی در سطح بین المللی شده است) .

 

تئوری های حاکمیت شرکتی

تغییرات و تحولات بازار سرمایه موجب تکامل تئوری های حاکمیت شرکتی شده است. قبل از توسعه بازار شرکت ها، بر اموال افراد ثروتمند تکیه داشتند که معموال خویشاوندان کارآفرین بودند. شرکت ها به همان افرادی تعلق داشتند که آنها را اداره می کردند برای رشد و توسعه اقتصادی سرمایه های اندک کافی نبود و تجمع آنها تاسیس شرکت های بزرگ را به همراه داشت. پذیرش ریسک محدود به نسبت سهم و بازده مناسب موجب تفکیک مالکیت از مدیریت و رونق بازار سرمایه گردید در ادامه به تشریح سه نوع از تئوری های حاکمیت شرکتی می پردازیم

 

ارکان حاکمیت شرکتی:

هیچ الگوی منحصر به فردی برای حاکمیت شرکتی مطلوب وجود نـدارد . بـا ایـن همـه پـژوهش هـای انجام شده در کشورهای عضو و غیرعضو و در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بـه شناسـایی عناصـر مشترکی منجرشده که زمینهساز حاکمیت شرکتی مطلوب هستند. ارکان مورد بحث در ایـن مـتن بـر مبنای عناصر مشترک به گونهای تدوین شده که تمام الگوهای مختلف موجود را در بر میگیرد.

 

توجه:کاربران گرامی لطفا آی آر حسابداران را به دوستانتان معرفی کنید…

» حجم فایل :۶ مگابایت
» منبع و رمز : www.irhesabdaran.ir
» توضیحات :
فرمت این فایل word می باشد.
برای مشاهده واجرای فایل از نرم افزار Microsoft Word استفاده کنید
برای راحتی شما فایل ها رمز گذاری نشده است
» کپی رایت مطلب :
هرگونه کپی برداری از این مطلب غیر مجاز و حرام می باشد.
جهت ارتباط با مدیر سایت از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید
مشکلات مطلب را در قسمت نظرات بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا