حق سنوات چیست ؟ نحوه محاسبه با فیلم آموزشی

حق سنوات چیست ؟ نحوه محاسبه با فیلم آموزشی

حق سنوات چیست ؟ آنچه باید بدانید

همه آنچه باید درباره حق سنوات بدانید به همراه فیلم آموزشی

 

در پست قبلی در سایت آی آر حسابداران در خصوص نحوه محاسبه دستمزد مرخصی استفاده نشده  صحبت کردیم و آن را به صورت کامل اموزش دادیم و در این پست از سایت دانشجویان حسابداری ایران میخواهیم در خصوص حق سنوات صحبت کنیم و تمامی مواردی که یک حسابدار حقوق و دستمزد نیاز است در خصوص حق سنوات بداند را به زباده ساده آموزش بدهیم.

 

حق سنوات چیست ؟

حق سنوات مبلغی است که در پایان هر سال یا پایان هر قرارداد باید به کارگر پرداخت شود. مبلغ حق سنوات برای هرسال برابر با مبلغ حقوق آخرین ماه کاری اوست.

 

در چه زمانی حق سنوات پرداخت می‌شود؟

  • اخراج موجه شخص
  • ازکارافتادگی کلی
  • بازنشستگی
  • پایان کار در قراردادهای معین
  • استعفای کارگر
  • فوت بیمه‌شده
  • فسخ قرارداد مطابق متن قرارداد

 

اثر مزایای رفاهی در محاسبه حق سنوات

در هنگام انجام محاسبات مربوط به حق سنوات به جز حقوق پایه، مزایایی مثل حق مسکن، حق اولاد، حق خواروبار، هزینه ایاب‌وذهاب و سایر مزایا در نظر گرفته می‌شود و حق سنوات پایان دوره باید شامل این موارد باشد.

 

فیلم آموزشی درباره حق سنوات کارگران در حسابداری حقوق و دستمزد

 

نحوه محاسبه حق سنوات در پایان قرارداد

وقتی یک کارگر ۱ سال در یک شرکت کار کند و آخرین حقوق دریافتی آن مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان باشد باید برای آن یک سال مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان هم به‌عنوان حق سنوات دریافت کند که به این حق سنوات، مزایایی پایان خدمت هم می‌گویند.

اما وقتی یک کارگر ۱۰ سال در یک شرکت کارکند و به‌صورت سالیانه هم حق سنوات به آن پرداخت نشود، مبلغ حق سنوات آن به این صورت است که در پایان سال دهم باید بر اساس آخرین حقوقی که دریافت کرده است برای هرسال، حقوق یک ماه به آن پرداخت شود. مثلاً عرفان از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۲ در یک شرکت مشغول به کار هست و در اسفندماه سال ۱۴۰۱ تاریخ پایان قرارداد و خاتمه کار اوست. اگر حقوق عرفان در اسفندماه مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان باشد. باید برای هرسال سابقه او مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان به‌عنوان حق سنوات پرداخت شود که جمعاً می‌شود مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان. در این بخش هدف این بود که به‌صورت کلی با حق سنوات آشنا شوید.

 

سنوات به چه کسانی تعلق میگیرد؟ به چه کسانی تعلق نمی گیرد ؟

یکی از سوالاتی که اکثر کارمندان و کارگران با آن مواجه هستند این موضوع هست که حق سنوات به آنها تعلق میگیرد و یا اینکه حق سنواتی تعلق نیمیگرد . در خصوص این سوال باید بگویم که حق سنوات یکی از مزایای اجباری حقوق و دستمزد می باشد و به تمامی کارگرانی که یک سال یا چندین سال در یک شرکت مشغول به کار بوده اند تعلق میگیرد و حتی کارگرانی که کمتر از یک سال در یک شرکت فعالیت داشته اند مشمول دریافت حق سنوات هستند که باید محاسبات مربوط به حق سنوات و در نهایت به آنها پرداخت شود.

 

 فرمول حق سنوات اشخاصی که کمتر از یک سال کارکرده‌اند

حق سنوات یکی از مزایای اجباری است که در هر شرایطی کارفرما باید نسبت به پرداخت آن به کارگر اقدام کند. سنوات با خاتمه کار و یا فسخ قرارداد کار به کارگر پرداخت می‌شود. امکان دارد برخی از کارگران به‌صورت موقت یا کمتر از یک سال در یک شرکت مشغول به کار شوند و به هر دلیلی از شرکت خارج شوند. برای این دسته از کارگران هم باید بر اساس کارکرد آن‌ها سنوات خدمت در نظر گرفته شود. فرمول آن به‌صورت زیر است:

حق سنوات = تعداد روز کارکرد در سال × (تعداد روزهای سال ÷ حقوق کارگر در ماه)

 

 فرمول حق سنوات برای یک سال کارکرد

در برخی از شرکت‌ها در پایان هر سال یا در پایان قرارداد یا در زمان بازنشستگی حق سنوات محاسبه و به کارگران پرداخت می‌شود که در این حالت از فرمول‌های زیر استفاده می‌شود.

حق سنوات یک سال = تعداد روز کارکرد در سال × (تعداد روزهای سال ÷ حقوق کارگر در ماه)
کل حق سنوات پایان خدمت = تعداد کل سال‌های کارکرد× حق سنوات آخرین سال کارکرد

 

دوره جامع آموزش صفر تا صد حسابداری حقوق و دستمزد منتشر شد

ما در یک دوره جامع و در یک پکیج کامل آموزش حسابداری حقوق و دستمزد را از قدم صفر تا سطح حرفه ای و پیشرفته به صورت کامل آموزش دادیم که شما میتوانید این بسته آموزشی را در حال حاضر با تخفیف ویژه از طریق بخش محصولات سایت بررسی و تهیه کنید. ضمنا شما میتوانید در بخش محصولات آموزشی حسابداری سایت تمامی دوره ها و آموزش های که قرار گرفته را بررسی کنید و همچنین در بخش فیلم های آموزشی سایت میتوانید فیلم های آموزشی حسابداری را ببینید و  به صورت کاملا رایگان دانلود کنید

 

🟨🔰🟨لطفا نظرات خود را در خصوص این ابزار و این فیلم آموزشی از طریق بخش نظردهی زیر برای ما ارسال کنید. نظرات شما باعث دلگرمی ما و ارایه پست های بیشتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا