کل حق بیمه سهم کارگر معاف از مالیات + بخشنامه و فیلم

بر اساس ماده 137 کل حق بیمه سهم کارگر معاف از مالیات

بر اساس ماده ۱۳۷ کل حق بیمه سهم کارگر معاف از مالیات  (کل۷ درصد)

رای دیوان عدالت اداری مبنی بر کسر کل حق بیمه سهم کارگر از درآمد مشمول مالیات

 

یکی از مباحث مهم در حسابداری حقوق و دستمزد ماده ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم و  معافیت کل حق بیمه سهم کارگر یعنی ۷ درصد از مالیات حقوق می باشد. البته برخی بر این باورند که ۲/۷ حق بیمه سهم کارگر معاف از مالیات حقوق می باشد که در این پست از سایت تخصصی دانشجویان حسابداری به این موضوع می پردازیم.

 

ماده ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم چی میگه :

هزینه‌های درمانی پرداختی هر مودی بابت معالجه خود یا همسر و اولاد و پدر و مادر و برادر و خواهر تحت تکفل در یک سال مالیاتی‌ به شرط این که اگر دریافت‌ کننده موسسه درمانی یا پزشک مقیم ایران باشد دریافت وجه را گواهی نماید و چنانچه به تأیید وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی به علت فقدان امکانات لازم معالجه در خارج از ایران صورت گرفته است پرداخت هزینه مزبور به گواهی مقامات رسمی دولت ‌جمهوری اسلامی ایران در کشور محل معالجه یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد، همچنین حق بیمه پرداختی هر شخص حقیقی‌ به موسسات بیمه ایرانی بابت انواع بیمه‌های عمر و زندگی(۱) و بیمه‌های درمانی از درآمد مشمول مالیات مودی کسر می‌گردد.در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر هزینه­ های مذکور هزینه مراقبت و توانبخشی آنان نیز قابل کسر از درآمد مشمول مالیات‌ معلول یا بیمار یا شخصی که تکفل او را عهده ‌دار است می‌باشد.

 

اما ماجرای دو هفتم چیست و معافیت ۲/۷ حق بیمه سهم کارگر از مالیات چیه ؟

بر اساس بخشنامه شماره ۱۹۴۱۸/۴۳۸۵/۲۱۱ تاریخ ۰۷/۱۱/۱۳۸۳ سازمان امور مالیاتی کارفرمان میتوانند با کسر دو هفتم حق بیمه سهم کارگر از درآمد مشمول مالیات اقدام کنند و بعد از ان مالیات حقوق پرسنل را محاسبه و پرداخت کنند. اما این موضوع رد شد و بر اساس دادنامه ای ۵۹۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری این موضوع رد شده است.

 

کل ۷ درصد حق بیمه سهم کارگر معاف از مالیات حقوق می باشد.

همانطور که گفتیم بر اساس رای شماره ۵۹۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ماده ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم کل ۷ درصد حق بیمه سهم کارگر معاف از مالیات حقوق می باشد. شما میتوانید متن کامل این رای را در سایت آی آر حسابداران مطالعه و بررسی کنید. و به این نکته باید توجه داشت که رای دیوان در حکم رای دادگاه است و بر طبق قانون دیوان اگر سازمانی مثل سازمان مالیاتی از رای دیوان سرپیچی کند تخلف است.

 

نحوه محسابه مالیات حقوق پرسنل بر اساس ماده ۱۳۷ ق م م

نحوه انجام محاسبات به این صورت می باشد که ابتدا درآمد مشمول مالیات کارگر محاسبه و بعد حق بیمه سهم کارگر از آن کسر می شود و سپس بر اساس جدول محاسبه مالیات حقوق که هر سال مشخص می شود ، مالیات حقوق پرسنل محاسبه و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می شود. پیشنهاد میکنم فیلم زیر را مشاهده کنید. در دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد به صورت کامل تمامی مباحث بر اساس آخرین بخشنامه ها آموزش داده شد.

 

فیلم  آموزشی اینکه کل حق بیمه سهم کارگر معاف از مالیات حقوق

دانلود فیلم آموزشی – کلیک کنید

بخشنامه کسر ۷% بیمه از درآمد مشمول مالیات حقوق

به تمامی کاربرانی که درخواست دارند که یک بخشنامه بابت این موضوع معرفی کنیم تا مطمئن شوند. پیشنهاد میکنم دادنامه ۵۹۱ را حتما یک بار به صورت کامل مطالعه کنید. در قسمت بالا لینک مربوط به دادنامه و تمامی موارد مربوط را برای شما قرار دادیم.

 

درخواست استرداد مالیات اضافی پرداخت شده

بلاخره با نامه ای که از سمت سازمان تامین اجتماعی منتشر شده است تیر خلاصی زده شد و درخواست استرداد اضافه مالیات پرداختی پرسنل این سازمان از بابت تفاوت دو هفتم تا هفت هفتم حق بیمه سهم کارمند (ماده ١٣٧ ق. م. م) از سال ۸۳ تا ۹۹ منتشر شد که تصور آن را در زیر میتوانید مشاهده کنید.

درخواست استرداد مالیات اضافی پرداخت شده

 

🟨🔰🟨لطفا نظرات خود را در خصوص این ابزار و این فیلم آموزشی از طریق بخش نظردهی زیر برای ما ارسال کنید. نظرات شما باعث دلگرمی ما و ارایه پست های بیشتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا