آموزش محاسبه مالیات عیدی و پاداش

آموزش محاسبه مالیات عیدی و پاداش کارگران

آموزش محاسبه مالیات عیدی و پاداش کارگران سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴

مالیات عیدی و پاداش  کارگران چگونه محاسبه می‌شود؟

 

در پست قبلی سایت برای شما فیلم آموزش محاسبه عیدی و پاداش پایان سال را قرار دادیم که میتوانید به صورت رایگان مشاهده کنید و در این پست از سایت دانشجویان حسابداری ایران به درخواست کاربران نحوه محاسبه مالیات عیدی و پاداش را آموزش دادیم. برای مشاهده توضیحات بیشتر و دانلود فیلم آموزشی با ما همراه باشید.

 

معافیت مالیات برای عیدی و پاداش

به صورت کلی مالیات عیدی و پاداش کارگران بر اساس بند ۱۰ ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم تا مبلغ معافیت حقوق ماهانه که در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد و در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد معاف و مازاد بر آن بر اساس ماده ۸۵ قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود.

 

ماده ۸۵ قانون مالیات های مستقیم و مالیات عیدی

بر اساس ماده ۸۵ قانون مالیات های مسقتیم نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی مازاد بر مبلغ مذکور در ماده (۸۴) این قانون و تا هفت برابر آن مشمول مالیات سالانه ده‌ درصد (۱۰ %) و نسبت به مازاد آن بیست‌ درصد (۲۰ %) است. که در نتیجه ۷ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم برابر است با ۸,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ = ۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ × ۷ و اگر این مبلغ را بر ۱۲ (تعداد ماه های سال) تقسیم کنیم مبلغ به دست آماده بر ابر است با ۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال که مبلغ نشان دهنده این است که مالیات عیدی و پاداش را تا ۷۰ میلیون تومن باید بر اساس نرخ ۱۰ درصد حساب کنیم.

 

محاسبه محاسبه مالیات عیدی و پاداش بر اساس قانون جدید

حال اگر فرض را بر این بگیریم که یک شخصی مبلغ حداکثر مالیات و عیدی را دریافت کرده است . برای محاسبه مالیات آن باید اول معافیت ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم را از آن کسر و مازاد بر آن معافیت را در نرخ پله اول که ۱۰ درصد می باشد ضرب کنیم. تا مالیات عیدی و پاداش آن به صورت دقیق محاسبه شود. و دیگر نیازی به نرخ پله دوم که ۲۰ درصد می باشد نیست.

 

فیلم آموزش محاسبه مالیات عیدی و پاداش بر اساس قانون کار

دانلود فیلم آموزشی مربوطه – کلیک کنید

 

دو نکته کلیدی در خصوص مالیات عیدی کارگران

  • نکته ۱ : اگر گارگران کمتر از یک سال کار کرده باشند باز هم معافیت کامل بند ۱۰ ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم که در سال ۱۴۰۲ مبلغ ده میلیون تومان  و در سال ۱۴۰۳ مبلغ دوازده میلیون تومان می باشد به صورت کامل به آنها تعلق میگیرد.
  • نکته ۲ : اگر یک کارگر در سال از کل معافیت مالیات حقوق سالانه استفاده نکرده است میتوانید مانده آن معافیت را برای معافیت عیدی و پاداش پایان سال در نظر بگیرید.

 

نحوه ارسال مالیات عیدی و پاداش کارگران

مالیات عیدی و پاداش کارگران بعد از محاسبه باید به همان صورت که مالیات حقوق کارگران ارسال می شود ابتدا از طریق نرم افزار و یا سامانه مربوطه محاسبه و تنظیم شود و بعد از آن به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. حسابداران حقوق و دستمزد باید به صورت صحیح آن را محاسبه و پرداخت کنند. وظیفه محاسبه و پرداخت مالیات عیدی به عهده کارفرما می باشد و در صورت تخلف جریمه خواهد شد.

 

آموزش صفر تا صد حسابداری حقوق و دستمزد

اگر قصد یادگیری حسابداری حقوق و دستمزد از صفر تا صد را دارید ما بهترین پیشنهاد را برای شما داریم. دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد یکی از دوره های است که توسط آی آر حسابداران تهیه و تنظیم شده است و در این دوره حسابداری حقوق و  دستمزد را به همراه تمامی نکات مالیاتی و بیمه به زبان ساده آموزش دادیم که در حال حاضر میتوانید با یک تخفیف ویژه و عالی شرکت کنید. حتما توضیحات دوره را بررسی کنید.

 

منبع : کتاب حقوق و دستمزد به زبان ساده تالیف عارف نبی زاده

‫6 دیدگاه ها

    1. خانم طاوسی - پشتیبانی گفت:

      سلام وقت خوش
      برای مشاهده فیلم های آموزشی بیشتر پیج اینستاگرام سایت را دنبال کنید

  1. ممنون بابت سایت و آموزش ها

    1. خانم طاوسی - پشتیبانی گفت:

      سلام وقت خوش
      لطفا آی آر حسابداران را به دوستانتان معرفی کنید

  2. پویا شمسایی گفت:

    سلام وقت بخیر کسی که حداکثر عیدی یعنی ۱۵۹٫۲۴۸٫۵۲۰ ریال را دریافت کند آیا نباید برای محاسبه مالیات عیدی او فرمول زیر را استفاده کنیم
    ۱۰٪×(۱۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰-۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰)
    +۱۵٪×(۱۵۹٫۲۴۸٫۵۲۰-۱۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰)
    یعنی مشابه مالیات حقوق؟

    1. سلام وقت بخیر
      این روش برای سال های قبل بود و امسال باید از نرخ های 10 درصد و 20 درصد و مثل همین فیلم آموزشی محاسبه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا