پایه سنوات چیست ؟ صفر تا صد پایه سنوات با فیلم آموزشی

پایه سنوات چیست ؟ آموزش محاسبه به همراه فیلم آموزشی

آنچه حسابداران باید درباره پایه سنوات بدانند

 

در پست قبلی در سایت آی آر حسابداران در خصوص نحوه محاسبه دستمزد مرخصی استفاده نشده  صحبت کردیم و آن را به صورت کامل اموزش دادیم و در این پست از سایت تخصصی دانشجویان حسابداری ایران قصد داریم در خصوص پایه سنوات به صورت مختصر و مفید صحبت کنیم تا با آن به صورت کامل آشنا شوید.

 

پایه سنوات چیست ؟

پایه سنوات مبلغی است که به‌صورت ماهیانه به حداقل حقوق کارگری که بیش از یک سال در شرکت سابقه داشته است اضافه می‌شود. پس یکی دیگر از مزایایی مستمر نقدی پایه سنوات است.مبلغ پایه سنوات هر ساله توسط شورای‌عالی کار مصوب می‌شود و به‌صورت روزانه مشخص می‌شود و هر کارگر به تعداد روزهای که در ماه کار کرده پایه سنوات دریافت می‌کند.

پایه سنوات از طرف شورای‌عالی کار و به‌عنوان جبران کمبود حقوق به کارگر با حداقل دستمزد داده می‌شود. در ابتدای سال ۷۰ قانون پایه سنوات در مجلس مطرح و بررسی شد. بر طبق قانون، کارگر رسمی و یا غیررسمی که قرارداد رسمی دارند یا ندارد مشمول قانون پایه سنوات می‌شوند.

 

فیلم آموزش پایه سنوات در حقوق و دستمزد

فرمول محاسبه پایه سنوات حقوق کارگران

در بخشنامه حقوق هرسال یک مبلغ روزانه برای کارگران به عنوان پایه سنوات در نظر گرفته می شود. و هرکارگر با توجه به میزان کارکرد خود در پایه سنوات دریافت می کند. مثلا در سال ۱۴۰۲ پایه سنوات روزانه ۷ هزار تومان می باشد.یک کارگر در تیر مرداد ماه این سال ۲۰ روز کار کرده است، مطلوب است محاسبه پایه سنوات ماهانه کارگر با در نظر گرفتن داشتن سابقه یک ساله آن.

پایه سنوات ماهانه = تعداد روز های کارکرد در ماه * پایه سنوات روزانه

۱۴۰.۰۰۰  پایه سنوات دریافتی در ماه = ۷.۰۰۰ مبلغ پایه سنوات روزانه *۲۰  روز کاری

 

محاسبه پایه سنوات تجمیعی

وقتی یک کارگر در یک شرکت بیش از دو سال سابقه فعالیت داشته باشد باید پایه سنوات او به صورت تجمیعی محاسبه و در پایان ماه به او پرداخت شود. یعنی وقتی یک کارگر بیش از دو سال سابقه کار داشته باشد دیگر نباید فقط پایه سنواتی که در بخشنامه هرسال مشخص شده را به او پرداخت کنیم و باید بر اساس یک فرمول پایه سنوات آن محاسبه و به او پرداخت شود که برای یادگیری بهتر این موضوع ترجیح میدهیم با یک مثال آن را آموزش بدهیم.

 فرمول محاسبه پایه سنوات تجمیعی

 فرمول محاسبه پایه سنوات تجمیعی

جدول پایه سنوات در سال های مختلف

جدول پایه سنوات در سال های مختلف

مثال درباره محاسبه پایه سنوات تجمیعی

مثال: مهتاب از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۹ در یک شرکت استخدام شد، پایه سنوات تجمیعی را برای سال ۱۴۰۲ حساب کنید؟

در جدول بالا اطلاعات مربوط به سنوات روزانه هر سال مشخص شده است. در سال ۹۹ به دلیل نداشتن ۱ سال سابقه به مهتاب پایه سنوات تعلق نمی‌گیرد؛ ولی از فروردین سال ۱۴۰۰ به دلیل اینکه یک سال سابقه او تکمیل شد به او پایه سنوات تعلق می‌گیرد.

۱: در سال دوم (۱۴۰۰)  برای هر ماه، ۱۴۰.۰۰۰ هزار تومان پایه سنوات دریافت می‌کنند.

۲: در سال سوم (۱۴۰۱) نحوه دریافت پایه سنوات به‌صورت زیر است.

پایه سنوات ماهانه دریافتی در سال سوم  ۴.۰۳۲.۰۰۰=۲۱۰.۰۰۰۰+ ۱.۳۸%×۱۴۰.۰۰۰۰

۳: در سال چهارم (۱۴۰۲) نحوه دریافت پایه سنوات ماهانه به‌صورت زیر است.

پایه سنوات ماهانه دریافتی در سال سوم   ۶.۹۷۸.۷۲۰ =۲۱۰.۰۰۰۰+ ۱.۲۱%×۴.۰۳۲.۰۰۰

 

حق سنوات و آشنایی کامل با حق سنوات

یکی از مواردی که معمولا حسابداران با پایه سنوات اشتباه می گیرند حق سنوات است. حق سنوات یکی از مزایایی اجباری و غیرمستمر حقوق می باشد که باید به کارگر در طول هرسال کار پرداخت شود. ما در یک مقاله آموزشی دیگر حق سنوات را به صورت کامل آموزش دادیم که پیشنهاد میکنم شما هم پست حق سنوات چیست ؟ و آموزش محاسبه آن را در سایت آی آر حسابداران بررسی کنید.

 

دوره جامع آموزش صفر تا صد حسابداری حقوق و دستمزد

در یک پکیج کامل آموزش حسابداری حقوق و دستمزد را از قدم صفر تا سطح حرفه ای و پیشرفته به صورت کامل آموزش دادیم که شما میتوانید این بسته آموزشی را در حال حاضر با تخفیف ویژه از طریق بخش محصولات سایت بررسی و تهیه کنید. ضمنا شما میتوانید در بخش محصولات آموزشی حسابداری سایت تمامی دوره ها و آموزش های که قرار گرفته را بررسی کنید و همچنین در بخش فیلم های آموزشی سایت میتوانید فیلم های آموزشی حسابداری را ببینید و  به صورت کاملا رایگان دانلود کنید

 

🟨🔰🟨لطفا نظرات خود را در خصوص این ابزار و این فیلم آموزشی از طریق بخش نظردهی زیر برای ما ارسال کنید. نظرات شما باعث دلگرمی ما و ارایه پست های بیشتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا