عملیات حقوق و دستمزد در پایان سال مالی

عملیات حقوق و دستمزد در پایان سال مالی

عملیات حقوق و دستمزد در پایان سال مالی

نکات کلیدی حقوق و دستمزد در پایان سال و دوره مالی

 

در دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد به صورت کامل و صفر تا صد پیشرفته و ویژه بازار کار اموزش دادیم و در این پست از سایت میخواهیم به نکات مربوط به محاسبات حقوق و دستمزد که حسابداران باید در پایان سال انجام بدهند اشاره کنیم و باهم آنها را به صورت کامل بررسی کنیم. برای مطالعه بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

واحد حسابداری حقوق و دستمزد در پایان دوره مالی

هر واحد و بخش حسابداری در پایان سال وظایف متعددی دارد که باید آنها را به صورت صحیح و کامل انجام بدهد به همین خاطر همیشه حسابداران در پایان سال چالش های زیادی دارند. ما صفر تا صد عملیات پایان سال حسابداری را در یک دوره آموزش دادیم و در این پست میخواهیم موارد محاسباتی که دایره حقوق و دستمزد باید انجام بدهند را بررسی کنیم. به صورت کلی شامل موارد زیر می باشند.

  • محاسبه عیدی و پاداش پایان سال
  • محاسبه حق سنوات کارگران و پرداخت آن
  • محاسبه دستمزد مرخصی استفاده نشده
  • ثبت سند مربوط حقوق و دستمزد در پایان سال

 

محاسبه عیدی و پاداش پایان سال

کارفرما باید به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد او به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ این عیدی و پاداش نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی کارگر بیشتر شود. مبلغ عیدی کارکنان دولت در پایان هرسال توسط دولت تعیین می‌شود. ولی عیدی کارگران مشمول قانون کار بر اساس قانون عیدی و پاداش کارگران تعیین می‌شود.. اگر با نحوه محاسبه آن آشنا نیستید فیلم آموزش محاسبه عیدی و پاداش کارگران را ببینید . ضمنا عیدی و پاداش مشمول مالیات می باشد که در این خصوص هم پینشهاد میکنم فیلم آموزش محاسبه مالیات عیدی و پاداش را ببینید.

 

محاسبه حق سنوات کارگران و پرداخت آن

حق سنوات مبلغی است که در پایان هر سال یا پایان هر قرارداد باید به کارگر پرداخت شود. مبلغ حق سنوات برای هرسال برابر با مبلغ حقوق آخرین ماه کاری اوست. ما در پست حق سنوات چیست به صورت کامل راجب به حق سنوات انچه باید بدانید توضیح دادیم و همچنین در پست فیلم آموزش محاسبه حق سنوات نخوه محاسبه آن در نرم افزار اکسل را آموزش دادیم. که پیشنهاد میکنم هر دو پست را به صورت کامل ببینید.

 

محاسبه دستمزد مرخصی استفاده نشده

بر اساس ماده ۶۶ قانون کار کارگر نمی‌تواند بیش از ۹ روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کند. و بقیه روز های باقی مانده  از مرخصی که استفاده نشده اند را باید در پایان سال با کارگر تسویه شود . پس در نتیجه حسابداران دایره حقوق و دستمزد یک وظیفه دیگر هم در این خصوص دارند که ما نحوه محاسبه دستمزد مرخصی استفاده نشده را به صورت کامل در یک پست دیگر توضیح دادیم که میتوانید آن را هم به صورت رایگان دانلود و یا مشاهده کنید.

 

ثبت روزنامه یا سند حقوق و دستمزد پرسنل

احتمالا اگر تا به الان در ماه های قبل محسابات حقوق و دستمزد پرسنل را انجام میدادید به صورت کامل با ثبت روزنامه آن اشنا هستید ولی اگر آشنا نیستید حتما پست آموزش ثبت روزنامه حقوق  و دستمزد پرسنل را در سایت مشاهده کنید. در این پست در یک فیلم آموزشی تمامی نکات و موارد را به صورت کامل آموزش دادیم.

 

نویسنده : سید عارف نبی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا